Kategoria artykułów:

BOGU, CO BOSKIE

Pieniądze. Ich pożądanie jest – według św. Pawła – korzeniem wszelkiego zła. Z drugiej strony, jak mówił papież Benedykt XVI, nie da się bez nich żyć. Pismo Święte zaś, choć bardzo często porusza ten temat (ponad 2300 cytatów!), to nie potępia ich jako złych samych w sobie.

Na krechę

W ciągu ostatnich czterech lat zadłużenie Polaków wzrosło trzykrotnie. Według wyliczeń Krajowego Rejestru Długów, osoby w wieku pomiędzy 36. a 59. rokiem życia mają do oddania 28,5 mld zł. Wszystko to dzieje się ze względu na ciągły wzrost konsumpcji i zakupy na kredyt. Nasze długi są już warte ponad dwa razy więcej niż nasze oszczędności. Za każdym z tych długów kryją się historie. Niejednokrotnie tragiczne. Temat finansów jest niezmiernie ważny i ma ogromny wpływ na nasze życie. Tymczasem edukacja finansowa jakby nie istnieje. W rodzinach nie przekazujemy sobie wiedzy, jak umiejętnie zarządzać majątkiem. Ba, często żona nie ma pojęcia, jaka jest sytuacja finansowa w gospodarstwie domowym. W szkole, nawet jeśli uczeń otrzyma solidną edukację matematyczną, nikt nie przekaże mu wiedzy, jak zaplanować domowy budżet. Większość z nas wchodząc w dorosłe życie w temacie finansów, błądzi we mgle i dopiero na własnych potknięciach uczy się, jak dbać o swoje dochody i rozchody. Niestety, dzieci nie mają możliwości uczyć się na naszych błędach. Bo czy ktokolwiek z nas omawia z nimi swoje porażki i wprowadza w świat, w którym tak łatwo się pogubić?

Diagnoza

Jak wprowadzić swoje dzieci w świat pieniądza? Od czego zacząć? Najlepiej od siebie. Jeśli masz zaplanowany budżet miesięczny i roczny, wiesz dokładnie, na co wydajesz, a nieprzewidziane wydatki nie są w stanie zagrozić Twojemu bytowi, to jesteś w zdecydowanej mniejszości. Dlatego pierwszy krok to rozpoznanie własnej sytuacji finansowej. Czy mogę ją nazwać zdrową? Ile tak naprawdę mam? Jak wydaję? Na co?

Kultura koniecznego zbytku

Trudno w dzisiejszym świecie nie odczuwać presji posiadania rzeczy. Gdy tylko wyszukasz w Internecie informacje, gdzie kupić worki do odkurzacza, od razu na wszystkich stronach atakować Cię będą reklamy wszelkiej maści sprzętów przeznaczonych do sprzątania. Reklamodawcy coraz skuteczniej dbają o to, żeby w każdym z nas zrodziło się pragnienie rzeczy, które tak de facto nie są nam do niczego potrzebne. Techniki manipulacyjne stosowane przez agencje reklamowe są coraz bardziej wysublimowane. Nie jest łatwo przejść obojętnie obok tego typu praktyk. Ponadto często brakuje nam wiedzy o naszej obecnej sytuacji finansowej. Kto z nas patrząc na coś, co jawi nam się jako świetny zakup, zna aktualny stan konta? Albo ile w tym miesiącu już wydał na produkty podobnego typu? Ta wiedza okazuje się bardzo przydatna, ale jej zdobycie wymaga pewnego trudu: śledzenia wydatków, regularnego weryfikowania stanu konta.

Może w pierwszej kolejności warto byłoby zdobyć się na refleksję, czy to, co właśnie zamierzam kupić, jest mi rzeczywiście potrzebne? Jeśli mój samochód przewozi mnie z punktu A do punktu B i stosunkowo rzadko zawodzi, to czy w zasadzie nie spełnia on należycie swojej funkcji? Ale czasem nawet krótka ekspozycja na poruszającą odpowiednie emocje reklamę może sprawić, że odnajdę w sobie „potrzebę” posiadania nowego środka transportu. Zaczynam wierzyć jakiemuś medium, że samochód bez, powiedzmy, systemu automatycznego parkowania jest już poniżej akceptowalnego poziomu życia.

Chcesz przeczytać do końca?

Ten i setki innych artykułów są dostępne w ramach prenumeraty.
Zdobądź dostęp do wszystkich treści, stań się częścią społeczności.

Zyskaj dostęp online do wszystkich artykułów, które ukazały się na łamach Magazynu Kreda

Dostęp online do wszystkich artykułów oraz 4 kolejne wydania kwartalnika KREDA w wersji drukowanej prosto do twojego domu. Zamawiając prenumeratę stajesz się członkiem klubu KREDA. Sprawdź korzyści i dołącz już teraz.

Udostępnij artykuł:
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

KREDA SKLEP

Newsletter #kredateam

Zapisz się na nasz newsletter i odbierz prezent: pełne wydanie Kreda „Neurodydaktyka” w wersji PDF

Wpisz poniżej swoje dane, a my wyślemy prezent na Twoją skrzynkę e-mail.

Podanie powyższych informacji jest równoznaczne z zapisem na newsletter Kredy. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.

Jeżeli po raz pierwszy rejestrujesz się w naszym systemie, potwierdź Twój adres e-mail. W tym celu kliknij potwierdzenie w wiadomości e-mail, którą do Ciebie wyślemy. W kolejnej wiadomości otrzymasz prezent. Jeżeli wiadomość nie dotarła do Twojej skrzynki, sprawdź folder spam lub inne foldery: oferty, powiadomienia, itp.