Gdy mówimy o koncentracji uwagi, mówimy o skupieniu jej na jakimś jednym przedmiocie czy temacie. Ułatwia ona i przyśpiesza uczenie się, natomiast jej brak jest jedną z ważnych przyczyn niepowodzeń szkolnych. Umiejętność koncentrowania uwagi kształtuje się stopniowo i można ją doskonalić za pomocą specjalnych ćwiczeń.
PROBLEMY Z KONCENTRACJĄ UWAGI
Duża część współczesnych dzieci i młodzieży charakteryzuje się bardzo niską umiejętnością koncentracji uwagi. Potrafi ona być ograniczona do kilku sekund! Tymczasem dzieci w wieku 3–5 lat powinny umieć utrzymać pełną koncentrację uwagi od 15 do 20 minut, a nawet do godziny. Dzieci w wieku 6–8 lat powinny utrzymać pełną koncentrację uwagi od 20–30 minut do nawet trzech godzin. Dla porównania 17–19-letni młody człowiek powinien utrzymać koncentrację uwagi przez okres 7–9 godzin bez najmniejszych problemów. Fakt, że nie całkowitą, gdyż powinien jednocześnie odbierać sygnały z otoczenia, jednakże nie powinny one wpływać na jakość i szybkość jego pracy. Zdarzają się przypadki utrzymania pełnej koncentracji uwagi przez tak długi czas. Takie osoby pracują wtedy jak w transie, praktycznie się nie męcząc.
Obecnie dość często spotykamy dzieci w wieku do 14 roku życia z koncentracją uwagi na poziomie 3 do 15 sekund, co jest bezpośrednią przyczyną niskich ocen i nieumiejętności dokończe-nia dowolnego zadania, choćby posprzątania pokoju.
Obecnie jednak dość często spotykamy dzieci w wieku do 14 roku życia z koncentracją uwagi na poziomie 3 do 15 sekund, co jest bezpośrednią przyczyną niskich ocen i nieumiejętności dokończenia dowolnego zadania, choćby posprzątania pokoju. U młodzieży szkolnej w wieku 14–19 lat koncentracja uwagi to z reguły czas w przedziale 30 sekund do 2–3 minut. Wszystkie dzieci z problemami z koncentracją charakteryzują się niestety dużą ilością tików nerwowych, takich jak: rozbiegane oczy, skubanie skórek przy palcach, miętoszenie koszulek, wiercenie się na krzesełku czy zmienianie tematu zaraz po przeczytaniu treści zadania.
PRZYCZYNY PROBLEMÓW
Przyczyną takiego stanu zarówno u małych dzieci (klasy I–III), starszych (klasy IV–VIII), jak i młodzieży (szkoła średnia) jest bardzo częste korzystanie z urządzeń elektronicznych, niewłaściwa dieta, czynniki zewnętrzne, ale przede wszystkim brak wytrenowania koncentracji uwagi.