Kategoria artykułów:

Kształty definiowane przez liczby

Zainteresowanie dziecka architekturą pomoże w nauce matematyki, rozwoju abstrakcyjnego myślenia i plastycznym wyrażaniu siebie.

Rozmawiając na tematy architektoniczne w kontekście najmłodszych, proponuję podejmować próby odnoszenia się do reguł matematycznych. Związki architektury i matematyki są absolutne i niepodważalne. Proporcje i kształty zapisane w liczbach prowadzą nas ku jednej z najciekawszych dziedzin matematyki – geometrii. Jeśli sięgniemy do definicji obu – architektury i geometrii – znajdziemy wiele podobieństw, szeroki zbiór wspólny dla obu dyscyplin. Dywagacje o przestrzeni, jej definiowanie, kształtowanie i przekształcanie – to sedno obu.

Szczególnie ważnym etapem w rozwoju młodego człowieka jest czas, kiedy zaczyna on samodzielnie dostrzegać relacje w przestrzeni, zaczyna rozumieć co znaczy, że te same przedmioty w miarę oddalania „zmniejszają” się. Dostrzeganie równoległości, prostopadłości, poziomu i pionu idą w parze z rozwojem abstrakcyjnego myślenia. Mniej więcej w połowie szkoły podstawowej dziecko zaczyna sobie uświadamiać wiele nowych faktów związanych z przestrzennością i z możliwością zapisywania przestrzeni w sposób kontrolowany, m.in. zdefiniowany liczbami określającymi proporcje. Jest to doskonały moment dla rozpoczęcia świadomego postrzegania architektury, jej piękna, a zarazem uporządkowania.

Zbiegają się wówczas jednocześnie trzy aktywności, które możemy twórczo dzieciom proponować, wspierając je w ich realizacji. Pierwszą jest naturalna potrzeba plastycznego wyrażania się, która o ile nie została zabita przez złą edukację, powinna wspaniale owocować w tym właśnie okresie. Drugą jest wspomniane rodzenie się możliwości abstrakcyjnego myślenia, pojmowanie liczby, proporcji liczb, przestrzenności obliczeń matematycznych, zasad geometrycznych, układu współrzędnych oraz wciągające matematyczne zagadki i łamigłówki. Obie te aktywności mogą zostać doskonale uzupełnione trzecią, polegającą na praktycznym zainteresowaniu architekturą jako grą geometrycznych proporcji, kształtów definiowanych przez liczby.

"Człowiek witruwiański" Leonardo da Vinci, Gallerie dell’Accademia

Chcesz przeczytać do końca?

Ten i setki innych artykułów są dostępne w ramach prenumeraty.
Zdobądź dostęp do wszystkich treści, stań się częścią społeczności.

Zyskaj dostęp online do wszystkich artykułów, które ukazały się na łamach Magazynu Kreda

Dostęp online do wszystkich artykułów oraz 4 kolejne wydania kwartalnika KREDA w wersji drukowanej prosto do twojego domu. Zamawiając prenumeratę stajesz się członkiem klubu KREDA. Sprawdź korzyści i dołącz już teraz.

Udostępnij artykuł:
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

KREDA SKLEP

Newsletter #kredateam

Zapisz się na nasz newsletter i odbierz prezent: pełne wydanie Kreda „Neurodydaktyka” w wersji PDF

Wpisz poniżej swoje dane, a my wyślemy prezent na Twoją skrzynkę e-mail.

Podanie powyższych informacji jest równoznaczne z zapisem na newsletter Kredy. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.

Jeżeli po raz pierwszy rejestrujesz się w naszym systemie, potwierdź Twój adres e-mail. W tym celu kliknij potwierdzenie w wiadomości e-mail, którą do Ciebie wyślemy. W kolejnej wiadomości otrzymasz prezent. Jeżeli wiadomość nie dotarła do Twojej skrzynki, sprawdź folder spam lub inne foldery: oferty, powiadomienia, itp.