Kategoria artykułów:

Nauka geografii w plenerze

Naukę geografii zwykle rozpoczynamy w czwartej klasie szkoły podstawowej. A czy można zacząć wcześniej? Czy możliwe jest zrozumienie podstawowych pojęć geograficznych już na etapie wczesnego dzieciństwa? Jeśli tak, to jak to zrobić?

Sedna nauki historii i geografii nie stanowią liczby, ale prawdziwe miejsca i prawdziwi ludzie.
Sonya Schaffer

Szczególna wartość geografii leży w jej zdatności do odżywiania umysłów ideami i wyposażaniu wyobraźni w obrazy.
Charlotte Mason

Geografia i historia (o tej drugiej pisałam w „Kredzie”, w numerach 27 i 28) są w metodzie Charlotte Mason „żywymi przedmiotami”. Geografia „ożywa”, gdy jest uczona w odniesieniu do ludzi i ich sposobu życia w różnych częściach świata. Charlotte Mason ucząc geografii, posługiwała się żywymi książkami („Kreda” nr 26), narracją („Kreda” nr 24 i 25) i mapami. Nauka geografii, według Charlotte Mason, pomaga przenieść się w omawiane miejsca, rozwija zrozumienie życia ludzi w innych regionach świata i daje dzieciom poczucie ich miejsca w świecie.

W metodzie Charlotte Mason nie ma ścisłych reguł, ale jest kilka ogólnych zasad, co pozostawia nam duże pole do kreatywności. Geografia w plenerze ( outdoor geography ) – nauka we „wczesnych latach dzieciństwa”

Dziecko zdobywa swoją elementarną wiedzę o geografii, w miarę jak zdobywa pojęcia o naukach przyrodniczych, w czasie tych długich godzin na świeżym powietrzu.
Charlotte Mason

Charlotte Mason zaczynała naukę podstawowych pojęć z zakresu geografii w bardzo naturalny dla dzieci sposób. Najmłodsze dzieci, do lat sześciu, spędzały wiele godzin na łonie natury. Był to bardzo ważny czas, kiedy dzieci same i wspólnie z mamą swobodnie odkrywały świat. Geografia w plenerze (outdoor geography ) polegała na swobodnych opowieściach, które towarzyszyły obserwacjom i odbywały się jakby przy okazji wolnych dziecięcych eksploracji.

Oto jak wg Charlotte Mason wygląda proces wczesnej nauki geografii w plenerze i jej główne zasady.

1. Używamy tego, co jest dziecku znane, aby pokazać to, co jeszcze nieznane.

Mama, która wie lepiej, znajdzie sto różnych możliwości, żeby nauczyć geografii przy okazji: staw dla kaczek to jezioro lub morze śródlądowe; każdy strumyczek przyda się do zilustrowania wielkich rzek na świecie; pagórek urośnie do skali góry czy systemu alpejskiego; zagajnik leszczynowy zasugeruje potężne lasy Amazonii; trzciniaste mokradło – pola ryżowe Chin; łąka – bezkresne prerie Zachodu; piękne fioletowe kwiaty malwy pospolitej to pretekst do opowieści o polach bawełny stanów południowych. To całe pola ilustrowanej geografii. Mapy mogą poczekać, aż w ten sposób doświadczymy geografii.
Charlotte Mason

Chcesz przeczytać do końca?

Ten i setki innych artykułów są dostępne w subskrypcji.
Zdobądź dostęp do wszystkich treści, stań się częścią społeczności.
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

KREDA SKLEP