Kategoria artykułów:

Wybór architektury

Interdyscyplinarność

O tym, czym jest architektura, decyduje pośrednio każdy z nas. Powinienem raczej napisać o tym, czym stanie się architektura. Ciekaw jestem, czy spotkaliście się kiedykolwiek wśród członków swojej rodziny lub u znajomych z wyborem studiów architektonicznych? Jeśli tak, to czy znacie podstawowe przesłanki tego wyboru? To może być ciekawe zagadnienie – zbadać statystycznie – czym motywowana jest chęć studiowania architektury. Nigdy nie zgłębiałem tej sprawy, ale mam dość obszerny zasób informacji na ten temat od studentów oraz kolegów i koleżanek architektów. Przecież o tym, czym staje się architektura, jak wyglądają nasze domy, wsie i miasta, w jakiejś mierze decydują właśnie absolwenci kierunków architektonicznych, którzy podejmują tę brzemienną w skutkach decyzję. Być może refleksje dotyczące tego wyboru będą przydatne rodzicom, którzy podpowiadają, często już pełnoletnim pociechom, jaki wybrać kierunek studiów.

Przede wszystkim trzeba pamiętać o cesze architektury, która, choć nie wskazywana wprost, wybrzmiała już w moich poprzednich artykułach. Jest nią interdyscyplinarność architektury. Podczas moich studiów, niektórzy prowadzący zajęcia zwykli przyrównywać studia architektoniczne do wyższego liceum ogólnokształcącego – „wyższego ogólniaka”. To zdaje się być nadal aktualne. Moja wypowiedź dotyczyć będzie studiów w Polsce. Przy czym od razu chciałbym zaznaczyć, że poszczególne uczelnie mają swoją specyfikę. Ciężar studiowania poszczególnych zagadnień rozłożony jest w sposób dla siebie charakterystyczny i różniący się od innych Alma Mater. Wśród uczelni zagranicznych jest to jeszcze bardziej wielopłaszczyznowe. Zatem siłą rzeczy muszę dokonać pewnych uogólnień, nie wskazując poszczególnych szkół. Natomiast głębsze zbadanie ich indywidualnych cech pozostawię zainteresowanym tym tematem czytelnikom.

Aby wykształcić przyszłego architekta, bo taki jest cel organizacji studiów, choć nie jest to ich jedyne zadanie, proponuje się obecnie w Polsce przede wszystkim nauczanie projektowania, stanowiącego 50% czasu zajęć. Przyswajanie warsztatu projektowania kumuluje w sobie wszystkie potrzebne fundamentalne dyscypliny, które student musi opanować. Dokonuje tego podczas pozostałych zajęć i częściowo również w trakcie projektowania. W tym miejscu trzeba wyraźnie wskazać trzy obszary tych dyscyplin, które nazwane zostały kontekstem projektowania. Jak widać obecnie istnieje wyraźna tendencja do skupiania wszystkich aktywności dydaktycznych wokół zagadnień projektowych. Pierwszy z obszarów kontekstu projektowania dotyczy wszelkich przedmiotów humanistycznych, takich jak: historia, socjologia, filozofia, przedmioty interdyscyplinarne i uzupełniające. Obszar drugi stanowią przedmioty teoretyczne i techniczne: materiałoznawstwo, zagadnienia budowlano–konstrukcyjne, fizyka budowli, wszelkie instalacje budowlane. Trzeci obszar kontekstu projektowania to przedmioty stanowiące podstawy projektowania i warsztatu architekta, są nimi: matematyka, geometria, rysunek, malarstwo i rzeźba, techniki i modelowanie komputerowe, integracja procesów projektowania.

@ katarzyna

Chcesz przeczytać do końca?

Ten i setki innych artykułów są dostępne w ramach prenumeraty.
Zdobądź dostęp do wszystkich treści, stań się częścią społeczności.

Zyskaj dostęp online do wszystkich artykułów, które ukazały się na łamach Magazynu Kreda

Dostęp online do wszystkich artykułów oraz 4 kolejne wydania kwartalnika KREDA w wersji drukowanej prosto do twojego domu. Zamawiając prenumeratę stajesz się członkiem klubu KREDA. Sprawdź korzyści i dołącz już teraz.

Udostępnij artykuł:
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

KREDA SKLEP

Newsletter #kredateam

Zapisz się na nasz newsletter i odbierz prezent: pełne wydanie Kreda „Neurodydaktyka” w wersji PDF

Wpisz poniżej swoje dane, a my wyślemy prezent na Twoją skrzynkę e-mail.

Podanie powyższych informacji jest równoznaczne z zapisem na newsletter Kredy. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.

Jeżeli po raz pierwszy rejestrujesz się w naszym systemie, potwierdź Twój adres e-mail. W tym celu kliknij potwierdzenie w wiadomości e-mail, którą do Ciebie wyślemy. W kolejnej wiadomości otrzymasz prezent. Jeżeli wiadomość nie dotarła do Twojej skrzynki, sprawdź folder spam lub inne foldery: oferty, powiadomienia, itp.