Kategoria artykułów:

MAPA MYŚLI W NAUCE HISTORII

Jak stworzyć najbardziej efektywną mapę myśli?

W poprzednim artykule jedynie wspomniałam o metodzie mapy myśli w nauce historii. Jest to jednak tak niezwykle pomocne i efektywne narzędzie, zwłaszcza u młodszych dzieci, że postanowiłam rozwinąć temat.

Opowiem wam historię… o tym, jak zostałam poproszona o pomoc chłopcu w czwartej klasie, który właśnie rozpoczął naukę w edukacji domowej. Jako wielbicielka zarażania dzieci historią z wielkim entuzjazmem rzuciłam się na tematy, które chłopiec musiał opracować na egzamin z historii. Zaczęłam mu opowiadać pierwszy temat, na następnym spotkaniu kolejny. Przy herbatce i czekoladowych cukierkach, które mój mały uczeń specjalnie dla mnie zachował z gwiazdkowego prezentu, przenosiliśmy się w czasie. Niestety wymogi egzaminu były takie, że chłopiec miał przekazać na papierze kilka zdań na temat każdego z ponad 30 tematów! Okazało się, że tak naprawdę to ja powinnam mu dyktować zdania, które on z wielkim trudem wykaligrafuje. Pisanie bowiem nie było jego mocną stroną – ani w zakresie kaligrafii, ani w sensie twórczym. Rozumiał, co mu opowiadam, interesowało go to, ale nie umiał tego przekazać za pomocą zdań napisanych na kartce stanowiących odpowiedź na pytanie. Poza tym tego materiału do opanowania jest całkiem sporo w czwartej klasie. Zrozumiałam to, gdy po omówieniu losów Mieszka i Dobrawy, utknęliśmy na bohaterskich losach Bolesława Chrobrego i Krzywoustego. Z pewnego rodzaju przerażeniem zdałam sobie sprawę, że to dopiero początek historii Polski, a przed nami są jeszcze tak trudne tematy jak Rzeczpospolita Szlachecka, zabory czy też porozumienie przy Okrągłym Stole... Jak dziecko ma zrozumieć tak wiele wydarzeń z tysiącletniej historii Polski? Jak sprawić, aby kojarzyło najważniejsze wydarzenia i postaci, a jednocześnie widziało to jako pewną całość?

Odsiecz przyszła niespodziewanie. Zauważyłam, że prócz czekoladowych cukierków na biurku chłopca jest jeszcze jeden choinkowy prezent, czyli komplet flamastrów – 24 kolory! Szybko ustaliśmy, że chłopiec nie dość, że lubi rysować, to również docenia mnogość barw. Pozwolę sobie przerwać moją opowieść cytatem:

Mózg ludzki jest jak zaczarowany warsztat tkacki, na którym miliony błyszczących czółenek tkają wciąż rozsypujący się wzór, pełen znaczenia, lecz nietrwały jak wiecznie zmieniający się obraz w kalejdoskopie. Tak jakby Droga Mleczna zaczęła jakiś kosmiczny taniec.

Charles Sherrington

Chcesz przeczytać do końca?

Ten i setki innych artykułów są dostępne w ramach prenumeraty.
Zdobądź dostęp do wszystkich treści, stań się częścią społeczności.

Zyskaj dostęp online do wszystkich artykułów, które ukazały się na łamach Magazynu Kreda

Dostęp online do wszystkich artykułów oraz 4 kolejne wydania kwartalnika KREDA w wersji drukowanej prosto do twojego domu. Zamawiając prenumeratę stajesz się członkiem klubu KREDA. Sprawdź korzyści i dołącz już teraz.

Udostępnij artykuł:
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

KREDA SKLEP

Newsletter #kredateam

Zapisz się na nasz newsletter i odbierz prezent: pełne wydanie Kreda „Neurodydaktyka” w wersji PDF

Wpisz poniżej swoje dane, a my wyślemy prezent na Twoją skrzynkę e-mail.

Podanie powyższych informacji jest równoznaczne z zapisem na newsletter Kredy. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.

Jeżeli po raz pierwszy rejestrujesz się w naszym systemie, potwierdź Twój adres e-mail. W tym celu kliknij potwierdzenie w wiadomości e-mail, którą do Ciebie wyślemy. W kolejnej wiadomości otrzymasz prezent. Jeżeli wiadomość nie dotarła do Twojej skrzynki, sprawdź folder spam lub inne foldery: oferty, powiadomienia, itp.