Kategoria artykułów:

Obyś własne dzieci uczył!

Czyli o cierpliwości w nauczaniu muzyki.

Na ostatnich warsztatach skrzypcowych, podczas lekcji skrzypiec, w połowie wykonywanego ćwiczenia, uczestniczka kursu odłożyła instrument i powiedziała: „Ależ pani ma cierpliwość”. Pomyślałam natychmiast, że biedaczka musi na co dzień pracować z nerwowym nauczycielem. Niedługo potem usłyszałam słowa rodzica mojego własnego ucznia: „Słuchaj pani, bo ma do ciebie anielską cierpliwość”. Ta sytuacja zbiegła się z rozmową z jednym z profesjonalnych muzyków. Nie mógł uwierzyć w to, że można uczyć się gry na instrumencie u rodzica. „Moja pierwsza lekcja z mamą skończyła się awanturą i łzami; nigdy potem nie chciałem już z nią nawet ćwiczyć” – powiedział. W jego mniemaniu – mama jest od kochania, a nauczyciel od… strofowania i oceniania.

Cierpliwość w nauczaniu jest jednym z elementarnych zagadnień. Ponieważ dotyczy każdej niemal dziedziny naszego życia (od pierwszych dni uczymy się bowiem wszystkiego), dlatego warto poświęcić mu uwagę. Kiedy słyszę słowa „jestem zbyt niecierpliwy, żeby to robić”, choć intencją mówiącego jest wyrażenie braku predyspozycji do wykonania czynności, ja słyszę komunikat „nie chcę tego robić” albo „szkoda mi na to czasu”. Dlatego stawiając pytanie: czy można własne dzieci skutecznie nauczać muzyki, matematyki, polskiego etc., trzeba jasno określić, czym jest cierpliwość w aspekcie edukacyjnym i czy ewentualny jej brak uniemożliwia osiąganie sukcesów na tym polu.

@ ctvvelve

Słownik języka polskiego podaje definicję cierpliwości (po pierwsze!) jako „zdolność spokojnego i długotrwałego znoszenia rzeczy przykrych ”. Takie rozumienie tematu tłumaczy powstanie, jakże często powtarzanego porzekadła: „obyś cudze dzieci uczył ”. Owe rzeczy przykre w edukacji to błędy, pomyłki, porażki, niezaliczone sprawdziany czy oblane egzaminy. W dzisiejszych czasach niemiłym „skutkiem ubocznym” edukowania młodzieży bywa również brak szacunku ze strony ucznia, presja przełożonych, zbyt wygórowane wymagania systemowe, czy jakże często pretensje rodziców o brak rezultatów, sukcesów i nieudolność narzędzi wychowawczych. Liczba nieprzyjemności związanych z działaniem na polu edukacyjnym jest tak duża, że cytowane powiedzenie utożsamiane jest z przekleństwem.

Domowe nauczanie, choć ogranicza liczbę rzeczy przykrych (można liczyć na szacunek potomka, „przełożeni” nie naciskają, oczekując lepszych rezultatów, a metody dydaktyczne i wychowawcze dobieramy samodzielnie, uzależniając je od skuteczności), nie zmieniając sytuacji uczącego: proces kształcenia młodego człowieka pozostaje nadal długi, pracochłonny i wymaga dużo cierpliwości. Jako domowi nauczyciele jesteśmy narażeni na dodatkowe przykrości: wielokrotne dyskusje z małolatami: dlaczego, po co, kiedy i czy w ogóle trzeba się uczyć. Nauczyciela-rodzica frustruje, gdy wybrane metody okazują się nieskuteczne, a kiedy wyraża swoje niezadowolenie – cierpią na tym relacje.

Dopiero drugie znaczenie cierpliwości zdaje się dotykać sedna tematu w kontekście poruszanego zagadnienia. Cierpliwość rozumiana jako „zdolność spokojnego wyczekiwania na coś lub dążenia do czegoś ”, zawiera w sobie podstawowe założenia procesu nauczania: drogę do celu.

Chcesz przeczytać do końca?

Ten i setki innych artykułów są dostępne w ramach prenumeraty.
Zdobądź dostęp do wszystkich treści, stań się częścią społeczności.

Zyskaj dostęp online do wszystkich artykułów, które ukazały się na łamach Magazynu Kreda

Dostęp online do wszystkich artykułów oraz 4 kolejne wydania kwartalnika KREDA w wersji drukowanej prosto do twojego domu. Zamawiając prenumeratę stajesz się członkiem klubu KREDA. Sprawdź korzyści i dołącz już teraz.

0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

KREDA SKLEP

Newsletter #kredateam

Zapisz się na nasz newsletter i odbierz prezent: pełne wydanie Kreda „Neurodydaktyka” w wersji PDF

Wpisz poniżej swoje dane, a my wyślemy prezent na Twoją skrzynkę e-mail.

Podanie powyższych informacji jest równoznaczne z zapisem na newsletter Kredy. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.

Jeżeli po raz pierwszy rejestrujesz się w naszym systemie, potwierdź Twój adres e-mail. W tym celu kliknij potwierdzenie w wiadomości e-mail, którą do Ciebie wyślemy. W kolejnej wiadomości otrzymasz prezent. Jeżeli wiadomość nie dotarła do Twojej skrzynki, sprawdź folder spam lub inne foldery: oferty, powiadomienia, itp.