Nie wiem czy w Twoim województwie ferie przypadają akurat na luty i czy stosujecie się w Waszych domowych szkołach do wyznaczonych przez Ministerstwo dat wypoczynku, dlatego przygotowałam dla Was plan, który jeśli tylko zechcecie – bez problemu możecie połączyć z błogim leniuchowaniem. Jako autorka akcji #100godzinwlesie zachęcam Was, byście w pierwszej kolejności rozważyli spędzanie czasu na świeżym powietrzu. Las oprószony śniegiem to idealne miejsce do zabawienia się w detektywów – spróbujcie podążać za tropami pozostawionymi przez zwierzęta! Ciekawe dokąd Was zaprowadzą… Jeśli jednak pogoda nie dopisuje, albo przeziębienie trzyma Was w szachu, nic nie stoi na przeszkodzie abyście podróżowali… palcem po mapie i globusie.
Planując aktywności dla moich dzieciaków zawsze przechodzę od ogółu do szczegółu. Zacznę od wyznaczenia tematów tygodniowych (luty liczy ich trzy). Oto one:
1. Świat
2. Europa
3. Polska
Tematy na pierwszy rzut oka zdają się nawiązywać głównie do geografii, jednak przygotowując zagadnienia, które będziemy omawiać, staram się nawiązać do jak największej liczby dziedzin: historii, sztuki, matematyki, języka polskiego, przyrody itd. Pamiętaj proszę, że naczelne hasło mojej domowej szkoły to: „Planuję z zapasem, realizuję w wolności”, co oznacza, że świat nie zawali się, kiedy „przerobię” z dziećmi połowę z zaplanowanych wątków. Lubię przedstawiać je w formie pytań – traktuj je jako bank propozycji:
Świat
Co to jest kontynent? Ile kontynentów wyróżniamy? Który z nich jest największy, a który najmniejszy? Ile krajów znajduje się na mapie świata? Czy słyszeliśmy kiedyś określenie „strefa klimatyczna”? Co wyróżnia każdą z nich? Gdzie znajduje się najgorętsze, a gdzie najzimniejsze miejsce na świecie? Czy znamy kierunki świata? Czy potrafimy posługiwać się kompasem? Spróbujemy przetestować nasze umiejętności w terenie? W naszym kraju mamy teraz zimę, czy to znaczy, że wszędzie na świecie jest teraz zimno? Z czego wynikają te różnice? Czy potrafimy wskazać na mapie: najszerszą rzekę, największe morze, najwyższy i najgłębszy punkt na Ziemi, najdłuższą rzekę, kraj o największej i najmniejszej powierzchni? W którym kraju mieszka najwięcej, a w którym najmniej ludzi? Czy wiemy czym są współrzędne geograficzne? Przygotujemy pracę plastyczną dotyczącą kontynentów.