Kategoria artykułów:

WIĘCEJ, SZYBCIEJ, GŁĘBIEJ

Tagi: nauka

Gdy wiemy już, że chcemy się czegoś nauczyć, a nasze mózgi przekonane są, iż rzecz warta jest poświęcenia czasu, możemy się zastanowić nad techniczną stroną zagadnienia. A gdy połączymy pamięć (łac. mneme) z techniką właśnie, otrzymamy mnemotechnikę, czyli praktyczny sposób szybkiego i skutecznego uruchomienia naszych synaps.

Spróbuję w tym artykule zasygnalizować kilka mnemotechnik. Polecam przy okazji, by rozglądać się po Internecie i rynku wydawniczym. Można znaleźć wartościowe poradniki dotyczące zapamiętywania.

Przepis na dobre skojarzenie
Na początek szybka powtórka z artykułu Memorabile , który ukazał się w pierwszym numerze „Kredy”. Są trzy, ewentualnie cztery zasady tworzenia skutecznych skojarzeń. Piszę o skojarzeniach, bo właśnie na nich opierają się proponowane przeze mnie techniki. Tym razem przedstawię to na prostym przykładzie. Można od razu poćwiczyć!
Powiedzmy, że rozpoczynam warsztaty mnemotechniczne w jakiejś nowej grupie i chcę, by moi uczniowie szybko i na długo zapamiętali, jak mam na imię.
Proponuję im zatem, by bardzo wyraźnie wyobrazili sobie mnie (widzą moją nieskromną osobę, więc nie jest to trudne), jak wchodzę do sali przez ścianę i dźwigam w ręku wielki otoczak…
– A co to jest otoczak? – pyta rezolutny młody człowiek, który nie boi się przyznać, że nie ma o czymś pojęcia. Wiedza na temat kamieni wyciągniętych z rzeki zanika, widać coraz rzadziej jeździmy do dziadków na wieś. Tłumaczę zatem grupie, iż chodzi o kamień, duży, wyjęty z rwącej wody, który tak długo toczył się i był poddawany jej działaniu, że stał się obły i gładki.
– To nie mógł pan od razu powiedzieć, że chodzi o kamień? No dobra, jaki ma być ten… otoczak? Mogłem, ale chcę rozbudowywać przy okazji ich słownictwo. Prawdopodobnie dzięki umieszczeniu tej wiedzy w konkretnej sytuacji na dłużej zapamiętają, czym jest otoczak.
– Kamień ma być duży, naprawdę duży. Taki, że i czterech gości w „realu” go nie podniesie. Taki – dajmy na to – Wydrzy Głaz z Jeziora Czajczego w Wolińskim Parku Narodowym.
– A pan go podnosi?
– Oczywiście! W wyobraźni przecież wszystko jest możliwe! Nie tylko podnoszę, lecz także rzucam o podłogę. Usłyszcie huk. Kamień rozpada się jak rtęć na kilka mniejszych otoczaków. Niech każdy z was weźmie jeden. Poczujcie jego ciężar, fakturę, powąchajcie, może ma jakiś przyjemny zapach. A teraz – jakie imię ma brzmienie bardzo podobne do słowa „kamień”?
– Kamil! – odpowiada większość.
Tak właśnie mam na imię.

Prześledźmy, gdzie pojawiają się kluczowe elementy skojarzenia:

1. Skojarzenie powinno być wyraźne. Jeśli nie wiem, jak coś wygląda (otoczak), siłą rzeczy nie jestem w stanie sobie tego wyobrazić. Nie chodzi jednak tylko o wzrok. Aktywizacja – nawet na poziomie wyobraźni – większej liczby zmysłów (huk pękającego kamienia, jego faktura, zapach…) oznacza uruchomienie większych obszarów mózgu, a co za tym idzie – głębsze, trwalsze i szybsze zapamiętanie.

Chcesz przeczytać do końca?

Ten i setki innych artykułów są dostępne w ramach prenumeraty.
Zdobądź dostęp do wszystkich treści, stań się częścią społeczności.

Zyskaj dostęp online do wszystkich artykułów, które ukazały się na łamach Magazynu Kreda

Dostęp online do wszystkich artykułów oraz 4 kolejne wydania kwartalnika KREDA w wersji drukowanej prosto do twojego domu. Zamawiając prenumeratę stajesz się członkiem klubu KREDA. Sprawdź korzyści i dołącz już teraz.

Udostępnij artykuł:
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

KREDA SKLEP

Newsletter #kredateam

Zapisz się na nasz newsletter i odbierz prezent: pełne wydanie Kreda „Neurodydaktyka” w wersji PDF

Wpisz poniżej swoje dane, a my wyślemy prezent na Twoją skrzynkę e-mail.

Podanie powyższych informacji jest równoznaczne z zapisem na newsletter Kredy. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.

Jeżeli po raz pierwszy rejestrujesz się w naszym systemie, potwierdź Twój adres e-mail. W tym celu kliknij potwierdzenie w wiadomości e-mail, którą do Ciebie wyślemy. W kolejnej wiadomości otrzymasz prezent. Jeżeli wiadomość nie dotarła do Twojej skrzynki, sprawdź folder spam lub inne foldery: oferty, powiadomienia, itp.