Plastyka w wychowaniu naszych dzieci odgrywa ogromną, żywotną rolę. Proces rysowania, malowania czy konstruowania jest skomplikowanym aktem, w którym dziecko łącząc różne elementy swego doświadczenia, stwarza nową, sensowną całość. W procesie dobierania, użycia w określony sposób i przekształcania tych elementów powstaje nie tylko obrazek czy rzeźba – dziecko ujawnia, jak myśli, czuje i widzi.
V. Lowenfeld, W.L. Brittain
Twórczość a rozwój umysłowy dziecka
Dziecięca twórczość plastyczna jest przedmiotem wielu analiz badawczych czy opracowań teoretycznych, zapoznać się z nią można między innymi w naukowych publikacjach S. Popka, S. Szumana, I. Wojnar czy M. Żebrowskiej. Najnowszy dorobek wiedzy z zakresu psychologii pozwala docenić wpływ sztuki na rozwój dzieci.
Dzięki pełnej akceptacji dziecka – bez oceniania, bez presji dotyczącej jakości pracy, bez krytykowania, porównywania, doradzania, żartowania, etykietowania, negatywnej oceny – dziecko będzie mogło swobodnie rysować i później opowiadać o swojej pracy i własnych przeżyciach.
Obok samej wartości artystycznej prac stworzonych przez najmłodszych warto dostrzec też korzyści związane z samym procesem twórczym. Chodzi nie tylko o formę ekspresji dziecięcych przeżyć, lecz także formę komunikacji ze światem. Aktywność plastyczna może być traktowana jako wstępna lub uzupełniająca forma komunikacji werbalnej, ponieważ doświadczenia dziecka w rysunkach pojawiają się w formie symbolicznej. Dzięki obserwacji i rozmowie można w ten sposób lepiej poznać i zrozumieć dziecko, zaś dziecko może lepiej poznać i zrozumieć siebie. Swoje lęki, problemy, relacje rodzinne, trudne emocje, ale też marzenia, zainteresowania. To nie wszystkie korzyści płynące z dziecięcej twórczości. Dla mnie szczególnie ważne jest też to, że poprzez sztukę można wspierać dziecko w dostrzeganiu tego, co w nim wartościowe. I kierować jego uwagę właśnie w tę stronę.
Dla mnie szczególnie ważne jest też to, że poprzez sztukę można wspierać dziecko w dostrzeganiu tego, co w nim wartościowe. I kierować jego uwagę właśnie w tę stronę.
Bliską mi dziedziną, po którą często sięgam, przygotowując ćwiczenia plastyczne razem z dziećmi, jest arteterapia, znana na świecie już od dawna, a w ostatnich latach odkrywana również w Polsce dzięki takim specjalistom, artystom i naukowcom, jak W. Szulc, W. Karolak, E. Józefowski, J. Gładyszewska-Cylulko.