Człowiek Dorosły, żeby wyruszyć, potrzebuje przekonujących argumentów, najlepiej sformułowanych na podstawie badań, prowadzonych przez najlepsze ośrodki akademickie na świecie. Mocne dowody lub wiarygodne opinie zaczynają działać i powoli, krok po kroku, daje się przekonać do podjęcia starań w kierunku jakiejś przygody. Najpierw nieśmiałej, a dopiero później coraz to odważniejszej. Przygoda może być różna, od wakacyjnej podróży po podjęcie ważnych decyzji o zmianie dotychczasowych ustaleń czy zachowań.
Młody Człowiek – wręcz przeciwnie – działa spontanicznie i szybko, podąża za głosem serca, chętnie poddaje się wewnętrznej sile, która go niesie. Nie dostrzega trudności lub wierzy w to, że sobie poradzi. Ta trochę przerysowana charakterystyka dwóch światów jest dobrze widoczna na płaszczyźnie edukacji, szczególnie edukacji terenowej.
W ciągu kilku ostatnich lat uczenie się i nauczanie stały się często podejmowanymi problemami badawczymi. Coraz głośniej zaczęto mówić o nieuniknionej konieczności zmiany sposobu uczenia w świecie, który znacząco zmienił się od czasów ustalenia standardów i metod powszechnej dziś edukacji. W ostatnich dziesięcioleciach tempo przemian bardzo się zwiększyło, a sam proces objął wiele aspektów życia. Dwa spośród nich mają kluczowe znaczenie. Są to izolacja od otaczającej przyrody oraz ograniczenie aktywności fizycznej w życiu codziennym. Środowiska naukowe różnych specjalności wskazują właśnie na te dwa czynniki, które wywierają niekorzystny wpływ na rozwój człowieka, jego podstawowe umiejętności i kompetencje osobiste, merytoryczne, społeczne oraz komunikacyjne.
Autorzy opublikowanego niedawno artykułu Do Experiences With Nature Promote Learning? Converging Evidence of a Cause-and-Effect Relationship , będącego przeglądem badań prowadzonych w ostatnich latach na świecie, śmiało stawiają hipotezę, że lepsze wyniki nauczania w ogóle są efektem „dobrego” otoczenia naturą, a także wykorzystania elementów pedagogiki leśnej. Otoczenie rozumiane jest wieloaspektowo. Z jednej strony jako miejsce cichsze, wpływające kojąco na samopoczucie i spokój wewnętrzny, z drugiej zaś – stwarzające kontekst naukowy wspierający poznanie.