Kategoria artykułów:

WYPRAWY Z SAWANNĄ W TLE

Neverending story, czyli niekończąca się opowieść o byciu w drodze. O nieustannym wędrowaniu, które rozwija zarówno nasze ciało, jak i umysł. I którego tak bardzo brakuje współczesnym ludziom.

Człowiek Dorosły, żeby wyruszyć, potrzebuje przekonujących argumentów, najlepiej sformułowanych na podstawie badań, prowadzonych przez najlepsze ośrodki akademickie na świecie. Mocne dowody lub wiarygodne opinie zaczynają działać i powoli, krok po kroku, daje się przekonać do podjęcia starań w kierunku jakiejś przygody. Najpierw nieśmiałej, a dopiero później coraz to odważniejszej. Przygoda może być różna, od wakacyjnej podróży po podjęcie ważnych decyzji o zmianie dotychczasowych ustaleń czy zachowań.

Młody Człowiek – wręcz przeciwnie – działa spontanicznie i szybko, podąża za głosem serca, chętnie poddaje się wewnętrznej sile, która go niesie. Nie dostrzega trudności lub wierzy w to, że sobie poradzi. Ta trochę przerysowana charakterystyka dwóch światów jest dobrze widoczna na płaszczyźnie edukacji, szczególnie edukacji terenowej.

W ciągu kilku ostatnich lat uczenie się i nauczanie stały się często podejmowanymi problemami badawczymi. Coraz głośniej zaczęto mówić o nieuniknionej konieczności zmiany sposobu uczenia w świecie, który znacząco zmienił się od czasów ustalenia standardów i metod powszechnej dziś edukacji. W ostatnich dziesięcioleciach tempo przemian bardzo się zwiększyło, a sam proces objął wiele aspektów życia. Dwa spośród nich mają kluczowe znaczenie. Są to izolacja od otaczającej przyrody oraz ograniczenie aktywności fizycznej w życiu codziennym. Środowiska naukowe różnych specjalności wskazują właśnie na te dwa czynniki, które wywierają niekorzystny wpływ na rozwój człowieka, jego podstawowe umiejętności i kompetencje osobiste, merytoryczne, społeczne oraz komunikacyjne.

Autorzy opublikowanego niedawno artykułu Do Experiences With Nature Promote Learning? Converging Evidence of a Cause-and-Effect Relationship , będącego przeglądem badań prowadzonych w ostatnich latach na świecie, śmiało stawiają hipotezę, że lepsze wyniki nauczania w ogóle są efektem „dobrego” otoczenia naturą, a także wykorzystania elementów pedagogiki leśnej. Otoczenie rozumiane jest wieloaspektowo. Z jednej strony jako miejsce cichsze, wpływające kojąco na samopoczucie i spokój wewnętrzny, z drugiej zaś – stwarzające kontekst naukowy wspierający poznanie.

Chcesz przeczytać do końca?

Ten i setki innych artykułów są dostępne w ramach prenumeraty.
Zdobądź dostęp do wszystkich treści, stań się częścią społeczności.

Zyskaj dostęp online do wszystkich artykułów, które ukazały się na łamach Magazynu Kreda

Dostęp online do wszystkich artykułów oraz 4 kolejne wydania kwartalnika KREDA w wersji drukowanej prosto do twojego domu. Zamawiając prenumeratę stajesz się członkiem klubu KREDA. Sprawdź korzyści i dołącz już teraz.

Udostępnij artykuł:
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

KREDA SKLEP

Newsletter #kredateam

Zapisz się na nasz newsletter i odbierz prezent: pełne wydanie Kreda „Neurodydaktyka” w wersji PDF

Wpisz poniżej swoje dane, a my wyślemy prezent na Twoją skrzynkę e-mail.

Podanie powyższych informacji jest równoznaczne z zapisem na newsletter Kredy. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.

Jeżeli po raz pierwszy rejestrujesz się w naszym systemie, potwierdź Twój adres e-mail. W tym celu kliknij potwierdzenie w wiadomości e-mail, którą do Ciebie wyślemy. W kolejnej wiadomości otrzymasz prezent. Jeżeli wiadomość nie dotarła do Twojej skrzynki, sprawdź folder spam lub inne foldery: oferty, powiadomienia, itp.