Kategoria artykułów:

KSZTAŁTOWANIE INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ

Wspieranie rozwoju emocjonalnego dzieci należy zarówno do zadań rodziców, jak i nauczycieli. Najlepiej zdają sobie z tego sprawę przedstawiciele obu wspomnianych grup w krajach takich jak: Finlandia, Holandia czy Dania – to właśnie tam fundamenty pracy szkolnej stanowią zajęcia rozwijające empatię, refleksyjność, regulację stanów emocjonalnych i samoświadomość. By móc uczyć się sprawdzonych i efektywnych metod, zebrałam kilka inspiracji, które możecie wykorzystać w swoim domu bądź klasie.

SKUTKI ODCZUWALNE PRZEZ LATA

„Nie płacz, tylko dziewczynki płaczą”, „Nic się nie stało”, „Mogłabyś się czasem uśmiechnąć” – na pewno każdy kiedyś usłyszał te lub podobne słowa, nawet jeśli nie były one kierowane bezpośrednio do nas. Hamowanie stanów emocjonalnych i zaprzeczanie im to przyczyny, coraz częściej występującej wśród uczniów, depresji. Brak umiejętności ekspresji uczuć i emocji może prowadzić do zamknięcia się w sobie i nieadekwatnych lub zaburzonych reakcji. Jeśli nie nauczymy naszych dzieci i uczniów, jak radzić sobie ze stresem, z emocjami, w jaki sposób je wyrażać, sami utrudnimy sobie życie, warunkując tym samym częstsze nieporozumienia oraz skomplikowaną współpracę i komunikację.

Często dni mijają w natłoku zajęć i bodźców zewnętrznych, nie pozostawiając ani chwili na przemyślenie i zrozumienie, co się wydarzyło w naszym życiu. Szczególnie na etapie szkoły podstawowej wiele spraw i uczuć umyka uwadze dzieci – ze względu na brak zrozumienia wartości uważności.

Jednym z największych wyzwań w pracy z dzieckiem jest wskazanie mu form radzenia sobie z trudnymi uczuciami lub znalezienie właściwej formy ekspresji. Pamiętajmy, że w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym najważniejszym środkiem przekazu jest działanie, a najskuteczniejszą metodą nauki będzie w tym wypadku nauka przez naśladownictwo. Zatem rozmawiajmy z dziećmi o naszych uczuciach, pokazujmy im, jak reagujemy na stres, zmęczenie, smutek czy złość. Często bowiem możemy się spotkać z opinią, iż dzieci nie powinny widzieć rodziców ani nauczycieli w stanie wzburzenia bądź w sytuacjach problemowych. Jak zatem mają radzić sobie z przeżywaniem własnych trudności, jeśli nigdy nie widziały, jak się uspokoić lub jak traktować innych w takich momentach?

DANIA

W Danii możemy od kilku lat spotkać się z przedmiotem o wdzięcznej nazwie „empatia”, mającym rozwiązać problem z zamkniętym i niewrażliwym społeczeństwem. Przedmiot ten w dużej mierze opiera się na udzielaniu przestrzeni do dyskusji i prowadzeniu rozmów kierowanych, podczas których uczniowie mają możliwość postawienia się w sytuacji osoby mającej problemy. Zadania na przykładach oraz wchodzenie w role podnoszą świadomość uczniów i pozwalają zrozumieć inny punkt widzenia.

Jednym z najczęstszych ćwiczeń prowadzonych w grupach jest analiza materiału filmowego, po której następuje praca zespołowa. Jej celem jest odnalezienie alternatywnych rozwiązań problemów lub stworzenie narzędzi – czy metod – radzenia sobie z nimi. Zajęcia zwykle podzielone są ze względu na zakres tematyczny i dostosowane do planu rocznego, np.: rozmowy o stresie i jego skutkach prowadzone są z odpowiednim wyprzedzeniem w okresie egzaminów.

Chcesz przeczytać do końca?

Ten i setki innych artykułów są dostępne w ramach prenumeraty.
Zdobądź dostęp do wszystkich treści, stań się częścią społeczności.

Zyskaj dostęp online do wszystkich artykułów, które ukazały się na łamach Magazynu Kreda

Dostęp online do wszystkich artykułów oraz 4 kolejne wydania kwartalnika KREDA w wersji drukowanej prosto do twojego domu. Zamawiając prenumeratę stajesz się członkiem klubu KREDA. Sprawdź korzyści i dołącz już teraz.

Udostępnij artykuł:
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

KREDA SKLEP

Newsletter #kredateam

Zapisz się na nasz newsletter i odbierz prezent: pełne wydanie Kreda „Neurodydaktyka” w wersji PDF

Wpisz poniżej swoje dane, a my wyślemy prezent na Twoją skrzynkę e-mail.

Podanie powyższych informacji jest równoznaczne z zapisem na newsletter Kredy. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.

Jeżeli po raz pierwszy rejestrujesz się w naszym systemie, potwierdź Twój adres e-mail. W tym celu kliknij potwierdzenie w wiadomości e-mail, którą do Ciebie wyślemy. W kolejnej wiadomości otrzymasz prezent. Jeżeli wiadomość nie dotarła do Twojej skrzynki, sprawdź folder spam lub inne foldery: oferty, powiadomienia, itp.