Kategoria artykułów:

CO NA PÓŁKACH LEŻY?

Montessoriańskie sale do nauki mają bardzo charakterystyczną formę zarówno w przedszkolu, jak i w szkole. Jest w nich wiele niskich regałów, na których wcale nie ma zabawek, a wypełnione są po brzegi dziwnymi pomocami.

Wiele osób, które zetknęły się z metodą pedagogiczną Marii Montessori, za najbardziej rozpoznawalne uważa bezsprzecznie charakterystyczne pomoce, tzw. materiały rozwojowe Montessori. Przygotowane otoczenie uwzględnia półki tak niskie, żeby każde dziecko z grupy mogło z nich korzystać. Leżą na nich – w uporządkowany sposób – pomoce do nauki różnych dziedzin życia. Stwarza to możliwość rozwijania zdolności intelektualnych, psychicznych i motorycznych. Dzieci mogą samodzielnie pracować ze wszystkimi materiałami. Choć pedagogika Montessori to coś znacznie głębszego niż pomoce, często jest do nich sprowadzana. A muszę tu podkreślić, że można być pedagogiem montessoriańskim, nie posiadając kosztownych pomocy. W centrum pedagogiki Montessori nie znajduje się bowiem materiał, lecz dziecko.

Postaram się jednak uporządkować otoczenie dla tych wszystkich, którzy chcieliby zakosztować trochę wiedzy o wnętrzu takiej sali, a nie mieli dotąd okazji. Zapraszam na małą wycieczkę między regały z materiałami.

MATERIAŁY SENSORYCZNE

Jednym z symboli metody Montessori jest różowa wieża, która – wraz z brązowymi schodami, cylindrami i czerwonymi sztangami – tworzy grupę materiałów do pracy nad motoryką i sensoryką. Do grupy materiałów sensorycznych należą również tabliczki do rozpoznawania kolorów, puszki szmerowe, tabliczki dotykowe z różnymi fakturami, puszki zapachowe i smakowe oraz wiele innych. Dzieci chętnie wielokrotnie powtarzają pracę z materiałami sensorycznymi, doskonaląc postrzeganie zmysłami i porządkując własne doświadczenia świata. Materiały te izolują poszczególne aspekty przyswajane przez dzieci oraz umożliwiają dziecku samodzielną kontrolę błędu.

ŻYCIE PRAKTYCZNE

Słynne montessoriańskie „Pomóż mi zrobić to samemu” realizuje się w dużej mierze właśnie na tych regałach. Dzieci wyrażają bardzo intensywnie swoje wewnętrzne potrzeby w dążeniu do samodzielności, co mocno podkreślała Maria Montessori. Dlatego znajdziemy tam zmiotkę z szufelką, miskę do mycia rąk wraz z dzbankiem wypełnionym wodą, mydełkiem i ręczniczkiem (zestaw rodem z początku ubiegłego wieku, ale znakomicie uczy mycia rąk), buty do pastowania z całym osprzętem czy srebrne sztućce do polerowania. Materiały na tej półce można mnożyć bez końca, mają one za cel nauczyć dziecko z dużą uważnością i starannością wykonywać wszystkie czynności, które na co dzień mogą być potrzebne. Dziecko ćwiczy czynności umożliwiające zatroszczenie się o siebie, swoje otoczenie i o innych ludzi.

Chcesz przeczytać do końca?

Ten i setki innych artykułów są dostępne w ramach prenumeraty.
Zdobądź dostęp do wszystkich treści, stań się częścią społeczności.

Zyskaj dostęp online do wszystkich artykułów, które ukazały się na łamach Magazynu Kreda

Dostęp online do wszystkich artykułów oraz 4 kolejne wydania kwartalnika KREDA w wersji drukowanej prosto do twojego domu. Zamawiając prenumeratę stajesz się członkiem klubu KREDA. Sprawdź korzyści i dołącz już teraz.

Udostępnij artykuł:
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

KREDA SKLEP

Newsletter #kredateam

Zapisz się na nasz newsletter i odbierz prezent: pełne wydanie Kreda „Neurodydaktyka” w wersji PDF

Wpisz poniżej swoje dane, a my wyślemy prezent na Twoją skrzynkę e-mail.

Podanie powyższych informacji jest równoznaczne z zapisem na newsletter Kredy. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.

Jeżeli po raz pierwszy rejestrujesz się w naszym systemie, potwierdź Twój adres e-mail. W tym celu kliknij potwierdzenie w wiadomości e-mail, którą do Ciebie wyślemy. W kolejnej wiadomości otrzymasz prezent. Jeżeli wiadomość nie dotarła do Twojej skrzynki, sprawdź folder spam lub inne foldery: oferty, powiadomienia, itp.