Samodzielne planowanie edukacji dzieci ma wiele zalet. Jedną z tych najcenniejszych jest dla mnie przygotowywanie tematów i sposobów ich omawiania w zgodzie z wyznawanymi przez nas wartościami, etapem rozwoju moich dzieci i ich wrażliwością. To ja, mama, obserwuję je każdego dnia i wiem najlepiej, które treści zaproponować im już teraz (dostosowując formę przekazu), a które spokojnie mogą poczekać na odpowiedniejszy moment. „Edukacja jest życiem” – bardzo zgadzam się z tym twierdzeniem. Wiem też, że jeśli ma się ona dziać „przy okazji”, to warto ją wcześniej przygotować. Jak? Spieszę z odpowiedzią!
Moje planowanie jest bardzo intuicyjne. Każdy miesiąc w naszym domu ma motyw przewodni. Miesiąc rozbijam na tygodnie tematyczne, które sprawiają, że nawet w ciągu najbardziej zabieganego dnia moje myśli krążą wokół tego, czego chcielibyśmy się nauczyć. Dzięki temu podczas wykonywania nawet najbardziej prozaicznych czynności jestem w stanie szybko do niego nawiązać i zaangażować dzieci w jego realizację.
Wiosna i maj… Pierwsze, co przychodzi mi na myśl, to DZIEŃ MATKI – jedno z najpiękniejszych świąt w ciągu roku. Zależy mi na tym, by było należycie celebrowane, nie chcę, by było obchodzone mimochodem czy po prostu „odhaczone”. W jaki sposób to bardzo ogólne skojarzenie zamienię na cztery tematy tygodniowe? Ujmując je w takie zagadnienia:
1. Rodzina
2. Ja
3. Cykl życia człowieka
4. Mama
Skoro już wiem, jakie będą nasze tematy tygodnia, układam do nich pytania, na które postaramy się znaleźć odpowiedzi. Tworząc je, zwracam uwagę, by „zahaczały” o jak największą liczbę dziedzin. W pytaniach znajduje się zachęta do tworzenia wypowiedzi pisemnych i ustnych, prac plastycznych, liczenia, korzystania z przyrządów pomiarowych, mapy, globusa itp. W tym miejscu pragnę zaznaczyć, że nasze działania edukacyjne ZAWSZE planuję z zapasem. Nie zawsze jesteśmy w stanie zrealizować je wszystkie i to jest jak najbardziej w porządku.
Rodzina
Czym jest rodzina? Co oznaczają pojęcia: rodzina mała, wielodzietna/duża, wielopokoleniowa, nuklearna, przodek? Czy potrafimy wykonać drzewo genealogiczne naszej rodziny? Czy potrafimy określić, o ile lat członkowie naszej rodziny są młodsi/starsi od siebie? Czy potrafimy zapisać ich pełne daty urodzenia? Które daty są dla naszej rodziny ważne? Dlaczego? Spróbujemy umieścić je na osi czasu? Jak członkowie naszej rodziny lubią spędzać wspólnie czas? Opiszesz swoje najpiękniejsze wspomnienie związane z naszą rodziną? A może wykonamy komiks przedstawiający jeden dzień z życia naszej rodziny? Czy istnieje rodzina, którą chcielibyśmy naśladować? Dlaczego?