Kategoria artykułów:

YOUTUBE – przyjaciel czy wróg?

Kiedyś, by obejrzeć wyczekiwaną bajkę z dzieckiem, trzeba było iść do kina albo czekać, aż pojawi się w telewizji, lub kupić ją na kasecie wideo czy płycie. Dziś wystarczy dostęp do Internetu i kilka kliknięć. Najpopularniejszym darmowym serwisem wideo jest niewątpliwie YouTube. Jaki jest fenomen YouTube’a, kim są jutuberzy i dlaczego są oni dla naszych dzieci większym autorytetem niż my sami?

Już w 2015 roku opublikowano informację, że ponad połowa czasu spędzanego przez nas w sieci to oglądanie filmów. Przez nadmiar otaczających nas komunikatów, reklam, zdjęć, tekstów, sloganów uodporniliśmy się na wiele z nich. Sporo osób nie potrafi skupić się na przeczytaniu artykułu w sieci w całości. Przypomnij sobie sytuację, gdy ostatnio szukałeś czegoś w Internecie. Zapewne wpisałeś w wyszukiwarkę jakieś hasło, np. sposób, by szybko ululać dziecko. Następnie wszedłeś w jeden z pierwszych proponowanych artykułów, którego tytuł wydawał się wiarygodny, ale nie przeczytałeś go w całości, tylko w około 3 sekundy przeskanowałeś nagłówki, słowa kluczowe i oceniłeś, czy na tej stronie odnajdziesz odpowiedź na swoje pytanie. Czy tak było? A może od razu wyszukałeś to hasło na YouTubie?

Rewolucja YouTube’owa
YouTube jest platformą, na której każdy może obejrzeć za darmo dowolny film dostępny w bazie lub dodać własne wideo. Na portalu znajdziemy rozmaite filmy polskich autorów, zaczynając od prostych dokumentacji chwili nagranych za pomocą smartfonów, kończąc na wyrafinowanych dziełach oprawionych w dźwięk i napisy, wcześniej szczegółowo zaplanowanych. Warto też odnotować, że filmiki bardziej popularne sięgają w krótkim czasie setek tysięcy, a nawet milionów odtworzeń.

Potok treści
Dwa lata temu Maciej Sikorski w swoim tekście dla Antyweb.pl opowiedział o zdumiewających danych, według których w 2017 roku każdego dnia serwis YouTube wzbogacany był o 65 lat (!) nowych treści. To setki godzin filmów publikowanych w każdej minucie. Gdyby człowiek poświęcił całe życie (24 h na dobę), by zobaczyć te produkcje, byłby w stanie obejrzeć tylko materiały, które zostały opublikowane podczas jednego dnia. Nieograniczona możliwość dodawania wideo sprawiła, że każdy może stać się twórcą swojego kanału. Wyobraź sobie, że masz własną stację telewizyjną, możesz uruchomić kamerę, opowiedzieć, o czymkolwiek zechcesz, i pokazać to całemu światu. Fascynujące, czyż nie?

Nowy zawód?
Osoby, które właśnie tak rozpoczęły swoją przygodę z vlogowaniem (czyli regularnym publikowaniem materiałów wideo w sieci – ze sobą w roli prowadzącego) to jutuberzy (youtuberzy). Ci, którzy nagrywają od momentu, gdy Internet raczkował, mogą się dziś pochwalić milionami wyświetleń pod swoimi materiałami i ogromną popularnością. Jednak większość najpopularniejszych wśród młodzieży twórców swoją przygodę z YouTube'em rozpoczęła niedawno, a oni sami są nastolatkami. Jakie treści najchętniej wybierają dzieci i młodzież? Niestety bardzo infantylne.

Nieograniczona możliwość dodawania wideo sprawiła, że każdy może stać się twórcą swojego kanału.

Chcesz przeczytać do końca?

Ten i setki innych artykułów są dostępne w ramach prenumeraty.
Zdobądź dostęp do wszystkich treści, stań się częścią społeczności.

Zyskaj dostęp online do wszystkich artykułów, które ukazały się na łamach Magazynu Kreda

Dostęp online do wszystkich artykułów oraz 4 kolejne wydania kwartalnika KREDA w wersji drukowanej prosto do twojego domu. Zamawiając prenumeratę stajesz się członkiem klubu KREDA. Sprawdź korzyści i dołącz już teraz.

Udostępnij artykuł:
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

KREDA SKLEP

Newsletter #kredateam

Zapisz się na nasz newsletter i odbierz prezent: pełne wydanie Kreda „Neurodydaktyka” w wersji PDF

Wpisz poniżej swoje dane, a my wyślemy prezent na Twoją skrzynkę e-mail.

Podanie powyższych informacji jest równoznaczne z zapisem na newsletter Kredy. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.

Jeżeli po raz pierwszy rejestrujesz się w naszym systemie, potwierdź Twój adres e-mail. W tym celu kliknij potwierdzenie w wiadomości e-mail, którą do Ciebie wyślemy. W kolejnej wiadomości otrzymasz prezent. Jeżeli wiadomość nie dotarła do Twojej skrzynki, sprawdź folder spam lub inne foldery: oferty, powiadomienia, itp.