Zasada 11 – Hojne curriculum
Jeżeli wierzymy, że każde dziecko – jako osoba – ma siłę umysłu, która pozwoli mu przyswoić wiedzę, która będzie dla niego właściwa, to powinniśmy zapewnić mu hojne i różnorodne curriculum .
Mamy trzy rodzaje wiedzy, jakie możemy przedstawić dzieciom:
- Wiedza o Bogu
- studia Biblii
- nauka fragmentów Pisma Świętego na pamięć
2. Wiedza o człowieku - historia, która powinna pokazać nam wielkość umysłu
- literatura, która rozgrzewa naszą wyobraźnię
- poezja
- studia obywatelskie, które dadzą nam przykłady do naśladowania (czytamy np. Żywoty równoległe Plutarcha)
- kompozycja literacka
- kopiowanie i dyktowanie wartościowych tekstów (w połączeniu z nauką ortografii i interpunkcji)
- języki obce
- sztuka i studium obrazu
- studium dzieł muzycznych i biografii kompozytorów
3. Wiedza o świecie - geografia
- nauki ścisłe
- studium natury
- studium obiektów
- rysunek z natury
- matematyka
- sloyd
oraz:
- gra na instrumencie
- roboty ręczne
Nie podajemy samych faktów, ale staramy się używać wyobrażeń, dlatego do przedstawienia faktów korzystamy z żywych książek. Skuteczna nauka pamięciowa, nauka „faktów” może nastąpić dopiero po zrozumieniu tematu.
Zasada 12 – „Edukacja to nauka tworzenia połączeń”
Edukacja to nauka tworzenia relacji, połączeń, odkrywania zależności. Pozwalamy dziecku, żeby budowało relacje z wieloma zagadnieniami, postaciami, przedmiotami, literaturą, sztuką, naukami ścisłymi, przyrodą. Dziecko musi samo znaleźć te relacje.
Naszym zadaniem nie jest nauczenie dziecka wszystkiego o wszystkim, ale pomoc w rozpoznaniu i dbaniu o jego pierwsze pasje.
Zasada 13 – Jak tworzymy curriculum dla dziecka?
Kiedy tworzymy curriculum dla dziecka, bierzemy pod uwagę trzy rzeczy: