Czym jest Total Physical Response?
Metoda ta jest nazywana metodą reagowania całym ciałem. Została rozwinięta przez Jamesa Ashera. Opiera się na koordynacji mowy i ruchu – instruktor, trener lub nauczyciel wydaje polecenia studentom/uczniom w języku docelowym, którego uczą się uczestnicy zajęć, a uczniowie odpowiadają reakcją całego ciała na podaną komendę/zdanie. Dzięki temu uruchamiamy całe ciało oraz jego zasoby do tego, aby uczyli się różnych rzeczy nie tylko poprzez słuchanie danych wyrazów i ich powtarzanie, lecz także poprzez reakcję fizyczną. Czy to nie wspaniały pomysł?
Czym charakteryzuje się TPR?
Metoda ta jest bardzo prosta. Polega na tym, że uczymy nowych słów i zwrotów poprzez ruch oraz zachęcamy dzieci do wykonywania czynności związanej z poleceniem, które usłyszały. Najlepiej jeśli dzieci mogą pokazać dane polecenie całym ciałem.
TPR można stosować do uczenia dzieci angielskiego poprzez pokazywanie im wielu różnych kwestii językowych. Mogą to być takie zagadnienia, jak wypowiadanie komend. Do każdej z nich przygotowujemy dodatkowo odpowiedni ruch. Warto także uczyć dzieci dłuższych poleceń, które mogą być przydatne w domu. Dzieci mogą także poznawać m.in. części ciała, czasowniki, rzeczowniki z wybranych kategorii (np. zawody), przyimki (gdy prosimy o położenie czegoś na stole lub pod stołem). Dokładnie tak samo możemy pokazywać dzieciom i przekazywać polecenia w języku polskim dotyczące edukacji polonistycznej, ekologicznej, matematycznej.
Przy tej metodzie dzieci uczą się przede wszystkim słuchania, bardzo szybkiego działania, wręcz automatycznej reakcji na dane słowo lub frazę. Dzięki temu uczniowie współdziałają w grupach większych lub mniejszych i czują się swobodnie podczas pokazywania. Nawet jeśli jedno dziecko zapomni, jak wykonać dane polecenie, szybko będzie mogło zobaczyć, jak wykonują je rówieśnicy. Dzięki temu dzieci czują się mniej skrępowane, a poprzez elementy zabawy i ruchu szybciej zapamiętują różne słowa i frazy.
Przy zastosowaniu TPR dzieci mają także w przyjemny sposób zaspokojoną potrzebę ruchu naturalnego. Proces nauki jest realizowany poprzez interakcję z innymi uczniami oraz zabawę, co powoduje, że dzieci czują się swobodnie i nie są zestresowane.
Jakie są możliwe uwagi do tej metody? Ze względu na wiek dzieci ograniczeniem będzie długość komendy do zapamiętania – trudniej nauczyć skomplikowanych i złożonych sekwencji do wykonania. Nie zawsze jest też możliwe odgrywanie danego polecenia ciałem. Im dzieci młodsze, tym polecenia powinny być krótsze. Trzeba to wziąć pod uwagę przy planowaniu posługiwania się tą metodą.