Kategoria artykułów:

BEZ KOMUNIKACJI ANI RUSZ – O NAUCE JĘZYKÓW OBCYCH

Wszechogarniająca presja związana z koniecznością opanowania języków obcych sprawia, że wielu rodziców za wszelką cenę pragnie pomóc w tym swoim dzieciom. Trudno jednak nie pogubić się w gąszczu możliwości i (często) sprzecznych informacji. Czas odczarować naukę języków obcych!

Wspólna nauka języka obcego może być dobrą zabawą i okazją do zacieśniania więzi.

Jak to powiadają: język trzeba znać, a zawód trzeba mieć – i jest w tym sporo prawdy. Współcześni rodzice gorączkowo inwestują w edukację językową swoich pociech, wierząc, że jest to świetny kapitał na przyszłość. Jednocześnie gubią się w coraz to nowszych doniesieniach na temat metod nauczania. Nie wiedzą, czy wysyłać dziecko do szkoły językowej po zajęciach lekcyjnych, czy może wybrać szkołę, która kładzie szczególny nacisk na naukę języków. Jeden czy więcej języków obcych? Częściej a krócej czy może intensywniej a rzadziej? Hmm, jak tu przetrwać i nie dać się zwariować?

Dziecko nie musi znać nazw wszystkich możliwych warzyw w języku obcym (niektórych z nich pewnie nigdy nawet nie widziało). Ucząc języka, który nie zaspokaja potrzeb komunikacyjnych dzieci, skutecznie do tej nauki zniechęcamy.

Zanim zainwestujemy czas i pieniądze w naukę języków trzeba zadać sobie dwa podstawowe pytania: czym jest język i po co jest używany?

Język jest systemem stosowanym w komunikacji międzyludzkiej. Może być słowem pisanym, może być mową. Może spełniać funkcje wymiany informacji, podtrzymania kontaktu czy wyrażania myśli. Na język składa się system znaków, reguły ich użycia oraz szeroko pojęty kontekst kulturowy. I zakładając, że nasz aparat mowy nie jest uszkodzony, a my wytrwale go ćwiczymy, możemy przyjąć, że nie ma żadnych przeciwwskazań do tego, byśmy byli w stanie nauczyć się mówić w wybranym przez siebie języku.

Mówić nie znaczy jednak komunikować się. Nasze dzieci zaczynają mówić dość szybko – ćwiczą aparat mowy od urodzenia; komunikują się świetnie również bez słów. Słuchają uważnie przez pierwsze dwa lata swojego życia, a później nagle zaczynają powtarzać zasłyszane słowa. Robią to z reguły w kontekście komunikacyjnym, czyli wtedy, gdy mają tzw. intencję komunikacyjną, słowem – gdy „czegoś potrzebują”. Właśnie ta intencja komunikacyjna powinna stać się fundamentem dla każdego nauczyciela i rodzica, który chce wspierać naukę języków u swoich uczniów bądź dzieci.

Wiemy już, czym jest język i w jakim celu go używamy. Chcąc więc zdecydować, jakich języków będzie uczyć się nasze dziecko, powinniśmy zastanowić się nad jego potrzebami komunikacyjnymi.

Wielokrotnie słyszałam od dzieci, że nie lubią uczyć się (na przykład) angielskiego, bo to, co robią na zajęciach, ich nie interesuje, a poza tym one tego języka „omawianego w szkole” nie potrzebują. Bingo! Dziecko nie musi znać nazw wszystkich możliwych warzyw w języku obcym (niektórych z nich pewnie nigdy nawet nie widziało). Ucząc języka, który nie zaspokaja potrzeb komunikacyjnych dzieci, skutecznie do tej nauki zniechęcamy. Gdybyśmy natomiast pozwolili adeptowi gier planszowych grać w RPG- i w języku angielskim, mielibyśmy zapewne pełne zaangażowanie, a komunikacja ruszyłaby lawinowo.

Chcesz przeczytać do końca?

Ten i setki innych artykułów są dostępne w ramach prenumeraty.
Zdobądź dostęp do wszystkich treści, stań się częścią społeczności.

Zyskaj dostęp online do wszystkich artykułów, które ukazały się na łamach Magazynu Kreda

Dostęp online do wszystkich artykułów oraz 4 kolejne wydania kwartalnika KREDA w wersji drukowanej prosto do twojego domu. Zamawiając prenumeratę stajesz się członkiem klubu KREDA. Sprawdź korzyści i dołącz już teraz.

Udostępnij artykuł:
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

KREDA SKLEP

Newsletter #kredateam

Zapisz się na nasz newsletter i odbierz prezent: pełne wydanie Kreda „Neurodydaktyka” w wersji PDF

Wpisz poniżej swoje dane, a my wyślemy prezent na Twoją skrzynkę e-mail.

Podanie powyższych informacji jest równoznaczne z zapisem na newsletter Kredy. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.

Jeżeli po raz pierwszy rejestrujesz się w naszym systemie, potwierdź Twój adres e-mail. W tym celu kliknij potwierdzenie w wiadomości e-mail, którą do Ciebie wyślemy. W kolejnej wiadomości otrzymasz prezent. Jeżeli wiadomość nie dotarła do Twojej skrzynki, sprawdź folder spam lub inne foldery: oferty, powiadomienia, itp.