Powszechnie film utożsamia się z rozrywką i miłym spędzeniem wolnego czasu. Nie należy jednak zapominać o tym, że film jest doskonałym narzędziem dydaktycznym i wychowawczym. Co więcej – niektórzy psychologowie wykorzystują go w swej praktyce, czyniąc z niego narzędzie terapeutyczne. Skąd się bierze taka predyspozycja dzieła filmowego? Otóż, w dużym skrócie, stąd, że recepcja (odbiór) filmu ufundowana jest na mechanizmie PROCESU PROJEKCJI-IDENTYFIKACJI, który „(…) zachodzi wtedy, gdy widz dzięki »percepcji selektywnej« wybiera w czasie projekcji te obrazy i sytuacje, które odpowiadają jego świadomemu i nieświadomemu życiu uczuciowemu, lub te, które mogą się łączyć z jego biografią. (…) Kiedy »dostrzega siebie« na ekranie, porównuje swoje życie z życiem bohaterów filmowych, porównuje sytuacje, które wydają mu się, że są lub mogłyby być jego własnymi”1 . W swej praktyce pedagogicznej wiele razy obserwowałam to zjawisko. Po obejrzeniu filmu z dziećmi lub młodzieżą zaczynaliśmy rozmawiać o treści, zachowaniu i emocjach bohaterów. Ku mojemu wielkiemu wzruszeniu zazwyczaj bardzo szybko uczniowie przechodzili od analizy postaci do analizy własnych przeżyć, otwierając się i dokonując autorefleksji. Bazując na tym doświadczeniu, tworzę autorski program edukacji medialnej i społecznej „KinoSzkoła”. Wierząc, że dzięki odpowiedniemu doborowi filmów, profesjonalnemu wprowadzeniu przed ich projekcjami, a także pracy po jego obejrzeniu, mamy szansę (jako rodzice i wychowawcy) wspomóc naszych podopiecznych w procesie stawania się ludźmi empatycznymi, uważnymi na siebie i innych.
„KinoSzkoła” JAKO WSPARCIE NAUCZYCIELI
Program „KinoSzkoła” powstał w 2011 roku w wyniku mojej i mojego męża wieloletniej pracy na polu edukacji filmowej w Polsce. W pierwszej edycji do programu włączyło się kilkanaście kin, obecnie zajęcia realizujemy w ponad 70 miastach na terenie całego kraju. W warsztatach uczestniczy około 300 tysięcy osób rocznie – nie tylko dzieci i młodzież (program adresowany jest do uczniów wszystkich poziomów nauczania – od przedszkolaków do maturzystów), lecz także seniorów oraz studentów Uniwersytetów Trzeciego Wieku (cykl „KinoSzkoła Seniora”), rodziców, a także nauczycieli. Gdyby się nad tym głębiej zastanowić, to właśnie ta ostatnia grupa jest naszą docelową, ponieważ nadrzędnym zadaniem „KinoSzkoły” jest pomoc pedagogom w szkolnej praktyce wychowawczej. Temu służy priorytetowy cykl profilaktyczno-społeczny „Filmowe drogowskazy”. Jest to połączenie wykładu przed filmem z projekcją pełnometrażowego dzieła. Tematyka prelekcji oraz związany z nią dobór filmów są nieprzypadkowe! Opieramy się na podstawie programowej z zakresu etyki, wiedzy o społeczeństwie, wychowania do życia w rodzinie, języka polskiego, wiedzy o kulturze oraz historii.