Kategoria artykułów:

Nauka rękodzieła

Poprzedni numer „Kredy” poświęcony był handmade’owi. Przyjrzyjmy się teraz, jak można go zastosować w edukacji według Charlotte Mason.

Im więcej elementów metody Charlotte Mason wprowadzamy do naszego życia, tym bardziej zauważamy, jak mądrze zbalansowane jest to podejście do nauki. Charlotte Mason to nie tylko książki i narracja. Mason dostrzegała, jak ważna jest praca naszymi rękoma. Zachęcała do praktykowania rękodzieła czy prac ręcznych.

Wiele możemy się nauczyć, pracując rękoma, tworząc jednocześnie coś użytecznego i pięknego. W każdym trymestrze (trwającym ok. 12 tygodni) Charlotte wybierała do nauki dla swoich uczniów jeden rodzaj rękodzieła. Nie bała się pracy w glinie, drewnie, mosiądzu, żelazie, skórze, tkaninie, a nawet w... żywności.

Jakikolwiek rodzaj rękodzieła wybierzemy, Mason podała cztery główne zasady, którymi mamy się kierować:

Projekt jest użyteczny

Rękodzieło przynosi zachwyt i piękno („delight and beauty”) osobie, która je wykonuje, a także tym, którzy są nim obdarowani. Praca nad wybranym projektem to nierzadko wiele żmudnych godzin, a jej efektem możemy obdarować drugą osobę. Uczymy się zwracać uwagę na potrzeby innych. Wykonane projekty mogą być podarowane organizacjom charytatywnym (warto zerknąć na inicjatywę Zrobione z miłością: https://www.facebook.com/zrobionezmiloscia/), jako prezenty urodzinowe czy świąteczne.

Praktykowanie nauki rękodzieła może pomóc dzieciom odkryć ich talenty, o których istnieniu nie wiedziały, oraz pielęgnować nawyk pracy rękoma. Takie ręcznie wytworzone, użyteczne przedmioty są często z wdzięcznością używane przez naszych bliskich. Być może w miarę zdobywania nowych umiejętności dzieci będę mogły same wykonać prezenty urodzinowe dla swoich kolegów, bez potrzeby udawania się po kosztowne zakupy do galerii handlowych.

Powoli i uważnie – krok po kroku budujemy umiejętności

Bywa, że dzieci niechętnie uczestniczą w nauce rękodzieła. W takim przypadku najczęściej postępy są powolne. Nie zniechęcajmy się! Wytrwale, krok po kroku i konsekwentnie pomagajmy dzieciom rozwijać ich umiejętności. Mimo początkowej niechęci ostatecznie będą bardzo dumne ze swojej pracy i rozwoju kompetencji. Rękodzieło buduje umiejętności , a Charlotte Mason nazywa ten rodzaj twórczości „zachwytem, który bazuje na umiejętności”. Mason podkreślała, że wszystkie „przedmioty lekcyjne”, w tym rękodzieło, którego zaczynamy się uczyć jako sześcioletnie dzieci, są „przedmiotami na całe życie”. Dla wielu osób nabyte umiejętności mogą stać się w przyszłości inspiracją do dalszych działań.

Chcesz przeczytać do końca?

Ten i setki innych artykułów są dostępne w ramach prenumeraty.
Zdobądź dostęp do wszystkich treści, stań się częścią społeczności.

Zyskaj dostęp online do wszystkich artykułów, które ukazały się na łamach Magazynu Kreda

Dostęp online do wszystkich artykułów oraz 4 kolejne wydania kwartalnika KREDA w wersji drukowanej prosto do twojego domu. Zamawiając prenumeratę stajesz się członkiem klubu KREDA. Sprawdź korzyści i dołącz już teraz.

Udostępnij artykuł:
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

KREDA SKLEP

Newsletter #kredateam

Zapisz się na nasz newsletter i odbierz prezent: pełne wydanie Kreda „Neurodydaktyka” w wersji PDF

Wpisz poniżej swoje dane, a my wyślemy prezent na Twoją skrzynkę e-mail.

Podanie powyższych informacji jest równoznaczne z zapisem na newsletter Kredy. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.

Jeżeli po raz pierwszy rejestrujesz się w naszym systemie, potwierdź Twój adres e-mail. W tym celu kliknij potwierdzenie w wiadomości e-mail, którą do Ciebie wyślemy. W kolejnej wiadomości otrzymasz prezent. Jeżeli wiadomość nie dotarła do Twojej skrzynki, sprawdź folder spam lub inne foldery: oferty, powiadomienia, itp.