Będzie więc o tym, co jest ważne dla nas na poszczególnych etapach rozwoju od narodzin do śmierci. O tym, co wspomaga nasz rozwój, i o tym, co mu nie służy. Na każdym etapie naszego życia ważni są również ludzie, z którymi dziecko, potem młody człowiek i wreszcie dorosły ma kontakt. Będę zatem prezentować wartość relacji z innymi ludźmi i ich wpływ na nasze życie. Wartość tych relacji jest inna, jeśli chodzi o rodziców, nauczycieli i wychowawców, a odmienna w przypadku rówieśników. Abyśmy mogli uporządkować tę wiedzę, będę posługiwała się osiągnięciami psychologii rozwojowej.
Na rozwój człowieka można spojrzeć oczami wielu badaczy. W historii psychologii od początku interesował ich przebieg rozwoju i jego kluczowe momenty oraz ich wpływ na nasze wychowanie i funkcjonowanie. Wszyscy znamy terminy superego i ego z teorii Freuda czy też piramidę potrzeb rozwojowych Maslowa – od potrzeb fizjologicznych do akceptacji i rozwoju. Niezależnie od teorii rozwojowej człowieka badacze są zgodni co do jednego – w pełnym cyklu życia następują istotne okresy rozwojowe. Każdy z nich charakteryzuje się inną dynamiką i różnymi potrzebami rozwojowymi.