Kategoria artykułów:

Hejt i patostreaming w przestrzeni internetowej a komunikacja dzieci

Jakie korzyści z bycia online czerpie młody człowiek? Niewątpliwie możliwość kreowania nowej rzeczywistości bez konieczności wychodzenia z domu oraz budowania silnego wizerunku (własnego bądź innej osoby). Jednak bycie online przynosi również niepożądane owoce: hejt i cyberprzemoc.

Każdy z niego drwił, nikt nie otwierał drzwi.
Kiedy prosił o pomoc znajomych,
to nigdy nie było tam ich, przykro (...)
młody zamknięty chłopak nosił blizny na ciele,
jak blizny w sercu i w każdym miejscu i bał się
stanąć za sterem (...)
wcale nie chciałem tak wiele, chwila gadki
i zrozumienia.
(EndRiu, 2018)

Presja stałego bycia online wywoływać może depresję, a także doprowadzać do problemów zarówno z nastrojem, jak i samooceną młodego człowieka. Niepokoi również fakt dużej popularności patostreamingu wśród polskiej młodzieży.

Hejt w sieci jak forma przemocy

(...) w zachowaniach społecznych dominuje tzw. inklinacja pozytywna, powodująca, że pozytywne i neutralne komunikaty są uznawane za normę, niezasługującą na zainteresowanie, a wzmożoną uwagę zyskują informacje negatywne (A. Naruszewicz-Duchlińska, Nienawiść w czasach Internetu ).

Cyberprzemoc to umyślne działanie człowieka, które ma za zadanie nękanie, prześladowanie, wyśmiewanie czy zastraszanie. Główną areną, na której dochodzi do powyższych zachowań, jest narzędzie elektroniczne z dostępem do Internetu, czyli wszelkie fora internetowe, portale społecznościowe, czaty. Strony internetowe naruszające prawa dziecka stoją dla młodego człowieka otworem, każdy ma do nich dostęp. Media elektroniczne cechują się wysoką anonimowością sprawcy, a jednocześnie mają ogromną siłę rażenia. Cyberprzemoc wiąże się z rozsyłaniem kompromitujących treści czy zdjęć, rozpowszechnianiem fałszywych bądź prywatnych informacji na temat danej osoby. Zjawisko to dotyka coraz więcej osób, szczególnie narażone są dzieci. Hejterstwo polega na używaniu obelżywego języka, pogardliwej ocenie różnych zjawisk, znieważaniu zarówno rozmówców, jak i różnych innych podmiotów oraz na wyrażaniu agresji i nienawiści pod ich adresem (M. Juza, Hejterstwo w komunikacji internetowej: charakterystyka zjawiska, przyczyny i sposoby przeciwdziałania ). Hejt nie niesie ze sobą żadnego konstruktywnego przekazu ani żadnej merytorycznej treści. Zjawisko to jest współczesnym problemem społecznym o dużej skali, wobec którego, w połączeniu ze zdecydowaną reakcją organów ścigania, konieczna jest akcja edukacyjna skierowana zarówno do dzieci, jak i dorosłych. Priorytetem państwa powinna być wspólna strategia przeciwdziałająca hejterstwu z udziałem osób rządzących, organizacji społecznych, przedsiębiorców, mediów i użytkowników Internetu.

Wśród skutków cyberprzemocy zaobserwować można przede wszystkim objawy psychiczne, do których zalicza się nieumiejętność nawiązywania kontaktów z ludźmi, podwyższony poziom agresji względem społeczeństwa, brak zaufania drugiemu człowiekowi, a także zachowania destrukcyjne. Drugą grupą negatywnych skutków cyberprzemocy są objawy emocjonalne, a wśród nich niska samoocena, skrywany płacz, wycofanie, chroniczny smutek, zmienność nastroju, depresja, wzrost napięcia emocjonalnego czy skłonność do izolacji.

Cyberprzemoc opiera się na pewnych stałych mechanizmach: anonimowość, nieograniczona publiczność, tzw. efekt kabiny pilota (pilot, sterujący bombowcem, nie widzi skali sianych zniszczeń) oraz łatwość atakowania nieznajomych. Sprawca przemocy ma poczucie bezkarności, dlatego mowa nienawiści nabiera na sile. Akt agresji staje się publiczny, gdyż może być obserwowany przez wiele osób w sieci, co z kolei w znaczący sposób odciska ślad na psychice ofiary. Są sytuacje, kiedy dochodzi do prób samobójczych młodych ludzi. Sprawca, hejtując w sieci, nie dostrzega emocji atakowanej osoby, nie zdając sobie jednocześnie sprawy z powagi wyrządzanej krzywdy drugiemu człowiekowi.

Patostreaming

Chcesz przeczytać do końca?

Ten i setki innych artykułów są dostępne w ramach prenumeraty.
Zdobądź dostęp do wszystkich treści, stań się częścią społeczności.

Zyskaj dostęp online do wszystkich artykułów, które ukazały się na łamach Magazynu Kreda

Dostęp online do wszystkich artykułów oraz 4 kolejne wydania kwartalnika KREDA w wersji drukowanej prosto do twojego domu. Zamawiając prenumeratę stajesz się członkiem klubu KREDA. Sprawdź korzyści i dołącz już teraz.

0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

KREDA SKLEP

Newsletter #kredateam

Zapisz się na nasz newsletter i odbierz prezent: pełne wydanie Kreda „Neurodydaktyka” w wersji PDF

Wpisz poniżej swoje dane, a my wyślemy prezent na Twoją skrzynkę e-mail.

Podanie powyższych informacji jest równoznaczne z zapisem na newsletter Kredy. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.

Jeżeli po raz pierwszy rejestrujesz się w naszym systemie, potwierdź Twój adres e-mail. W tym celu kliknij potwierdzenie w wiadomości e-mail, którą do Ciebie wyślemy. W kolejnej wiadomości otrzymasz prezent. Jeżeli wiadomość nie dotarła do Twojej skrzynki, sprawdź folder spam lub inne foldery: oferty, powiadomienia, itp.