Kategoria artykułów:

JAK WPŁYWAĆ NA WSPIERANIE HARMONIJNEGO ROZWOJU?

W serii artykułów dotyczących warunków wspierania rozwoju w Finlandii, Holandii, Indiach, Kolumbii, Hiszpanii, we Włoszech i innych krajach, w których miałam okazję pracować, skupimy się na wielu pomijanych aspektach kształcenia i wychowania. Między innymi na budowaniu relacji i wspólnoty, podnoszeniu samooceny i wzmacnianiu poczucia własnej wartości, kształtowaniu krytycznego myślenia, autorefleksji, a przede wszystkim na wprowadzaniu oddolnych zmian, które zaczynają się małymi krokami – od przemiany siebie samego.

PORÓWNANIA SŁUŻĄCE UCZENIU SIĘ

Dorastaliśmy w atmosferze ciągłych porównań: „Nie mogłabyś być taka, jak Basia, ona się tak świetnie uczy”, „Twój brat nigdy nie był taki niegrzeczny”, „Zachowujesz się jak łobuz”. Jakimś sposobem, dopiero od niedawna możemy zaobserwować wzmocnienie ruchu przeciw takiej metodzie naprawczej i motywowaniu zewnętrznemu. I choć coraz więcej jest świadomych rodziców oraz nauczycieli, niepowielających błędów poprzednich pokoleń, skłonność do nic niewnoszących zestawień często przenosi się na inne sfery życia.

Edukacja to nie oderwane od siebie, niezależne elementy, a całość, na którą pracują wszyscy z otoczenia dziecka. Aby była ona efektywna, musimy nauczyć się współpracować i działać na rzecz wspólnie opracowanego celu.

Porównywanie różnych systemów edukacyjnych stało się w naszych czasach normą, jednak tendencja do wynoszenia na piedestał wszystkiego, co niepolskie, nie wpływa dobrze ani na morale nauczycieli czy rodziców uczniów, ani na jakość edukacji w Polsce. Krytycyzm jest w porządku, o ile stosuje się go w oparciu o zasady konstruktywnej krytyki. Często słyszymy stwierdzenia typu: „tamtejszy system jest o niebo lepszy od naszego…”. Jednak czy taka polemika wnosi jakąkolwiek wartość? Ustalając, że wszędzie jest lepiej, stawiamy się w sytuacji bez wyjścia. Poddając się nurtowi malkontenctwa (które według badań jest zaraźliwe i szkodliwe dla pracy mózgu! 1 ), w żaden sposób nie podnosimy swoich kompetencji ani nie zwiększamy zakresu wiedzy. Brak umiejętności podejmowania refleksji i wyciągania użytecznych wniosków jest w wielu krajach widoczny nie tylko wśród uczniów, lecz także wśród nauczycieli.

© kegfire

W serii publikacji „PODRÓŻE EDUKACYJNE – W POSZUKIWANIU INSPIRACJI” znajdziecie inspiracje do udoskonalania tego, co już macie, systemu, w którym pracujecie i wychowujecie dzieci. Wyselekcjonowane przeze mnie pomysły mają służyć zarówno jako gotowe do wykorzystania koncepcje, jak i jako opcje wyjściowe do konstrukcji własnych rozwiązań czy technik. Takich, które w nauczaniu i wychowaniu pozwolą skupić się na często pomijanych aspektach rozwoju oraz w jak największym stopniu będą mogły służyć indywidualnym potrzebom waszych dzieci.

Chcesz przeczytać do końca?

Ten i setki innych artykułów są dostępne w ramach prenumeraty.
Zdobądź dostęp do wszystkich treści, stań się częścią społeczności.

Zyskaj dostęp online do wszystkich artykułów, które ukazały się na łamach Magazynu Kreda

Dostęp online do wszystkich artykułów oraz 4 kolejne wydania kwartalnika KREDA w wersji drukowanej prosto do twojego domu. Zamawiając prenumeratę stajesz się członkiem klubu KREDA. Sprawdź korzyści i dołącz już teraz.

Udostępnij artykuł:
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

KREDA SKLEP

Newsletter #kredateam

Zapisz się na nasz newsletter i odbierz prezent: pełne wydanie Kreda „Neurodydaktyka” w wersji PDF

Wpisz poniżej swoje dane, a my wyślemy prezent na Twoją skrzynkę e-mail.

Podanie powyższych informacji jest równoznaczne z zapisem na newsletter Kredy. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.

Jeżeli po raz pierwszy rejestrujesz się w naszym systemie, potwierdź Twój adres e-mail. W tym celu kliknij potwierdzenie w wiadomości e-mail, którą do Ciebie wyślemy. W kolejnej wiadomości otrzymasz prezent. Jeżeli wiadomość nie dotarła do Twojej skrzynki, sprawdź folder spam lub inne foldery: oferty, powiadomienia, itp.