Kategoria artykułów:

Media cyfrowe w rodzinie

Prędzej czy później każdy rodzic stanie przed wyzwaniem, jak zadbać o bezpieczeństwo swoich dzieci w Internecie.

Media cyfrowe na dobre zagościły w naszym życiu osobistym, zawodowym i rodzinnym. Co więcej, rosnąca grupa młodych ludzi nie potrafi już wyobrazić sobie świata bez Internetu, smartfonów i mediów społecznościowych. Nic nie wskazuje też na to, aby w kolejnych latach obecność tych mediów w naszym życiu była mniejsza. Mamy raczej do czynienia z coraz szerszym ich wykorzystaniem w obszarach i w skali, których wcześniej nawet sobie nie wyobrażaliśmy. Jednocześnie jednak rośnie świadomość, że jest to dla nas dziedzina wciąż nowa, że nie zawsze potrafimy mądrze z niej korzystać. Coraz częściej też zauważamy, oprócz niewątpliwych zalet, także potencjalne niebezpieczeństwa związane z wykorzystaniem lub nadużywaniem mediów cyfrowych. Wobec tej sytuacji wiele osób zajmuje postawy skrajne: albo próbują maksymalnie odizolować swoją rodzinę, w szczególności dzieci, od kontaktu z mediami, albo stwierdzają, że skoro są one tak powszechne, to nie ma sensu próbować ograniczać lub monitorować ich dostępność w rodzinie.

Tymczasem, każdy człowiek potrzebuje do swojego właściwego rozwoju pewnej równowagi. Jest oczywiście prawdą, że media są wszechobecne, a kontakt z nimi – nieunikniony, ale już ilość czasu spędzanego z mediami i jakość przekazywanych przez nie treści nie tylko mogą, lecz także powinny być pod kontrolą rodziców. Zasada ta nie dotyczy zresztą tylko dzieci – zarówno nadmierne korzystanie z mediów cyfrowych, jak i treści powszechnie uznawane za szkodliwe dla dzieci (w szczególności pornografia) wpływają niekorzystnie także na osoby dorosłe.

Czas, czyli „ile”

Kiedy mówi się o wpływie mediów cyfrowych na dzieci, często ogranicza się ten temat do wpływu negatywnych treści. Tymczasem wielu specjalistów wskazuje na to, że niezależnie od przekazywanych treści należy ograniczać także ilość czasu spędzanego przed ekranem.

Widok dziecka ze smartfonem w ręku przestaje już dziwić.
fot. Małgorzata Trajdos

Coraz powszechniejsze korzystanie z urządzeń cyfrowych oraz pojawianie się ich nowych rodzajów powodują, że trudniej jest wskazać, ile czasu dziecko powinno spędzać z ekranami w ciągu dnia. Dodatkowo nauka zdalna, powszechna w poprzednim roku szkolnym, ale zdarzająca się i teraz, jeszcze bardziej komplikuje ustalenie jednoznacznych kryteriów. Rodzicom pozostaje więc kierowanie się własnym wyczuciem i zdrowym rozsądkiem. Kluczowym elementem wydaje się tutaj zachowanie w życiu dziecka pewnej równowagi między światem realnym a wirtualnym, ruchem a siedzeniem w miejscu, nauką a rozrywką. Myślę, że każdy rodzic wyczuwa na przykład, że granie przez trzy godziny na komputerze przez 13-latka, który jednocześnie tego dnia nie miał czasu na ruch, naukę i relacje z rodziną, oznacza poważne zaburzenie takiej równowagi. To samo można powiedzieć o kilkugodzinnym oglądaniu filmów, nawet jeśli miałyby one charakter popularno-naukowy.

Chcesz przeczytać do końca?

Ten i setki innych artykułów są dostępne w ramach prenumeraty.
Zdobądź dostęp do wszystkich treści, stań się częścią społeczności.

Zyskaj dostęp online do wszystkich artykułów, które ukazały się na łamach Magazynu Kreda

Dostęp online do wszystkich artykułów oraz 4 kolejne wydania kwartalnika KREDA w wersji drukowanej prosto do twojego domu. Zamawiając prenumeratę stajesz się członkiem klubu KREDA. Sprawdź korzyści i dołącz już teraz.

Udostępnij artykuł:
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

KREDA SKLEP

Newsletter #kredateam

Zapisz się na nasz newsletter i odbierz prezent: pełne wydanie Kreda „Neurodydaktyka” w wersji PDF

Wpisz poniżej swoje dane, a my wyślemy prezent na Twoją skrzynkę e-mail.

Podanie powyższych informacji jest równoznaczne z zapisem na newsletter Kredy. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.

Jeżeli po raz pierwszy rejestrujesz się w naszym systemie, potwierdź Twój adres e-mail. W tym celu kliknij potwierdzenie w wiadomości e-mail, którą do Ciebie wyślemy. W kolejnej wiadomości otrzymasz prezent. Jeżeli wiadomość nie dotarła do Twojej skrzynki, sprawdź folder spam lub inne foldery: oferty, powiadomienia, itp.