Kategoria artykułów:

Jak rozmawiać z dzieckiem o niepełnosprawności?

Każdy rodzic przynajmniej raz znalazł się krępującej sytuacji, gdy jego dziecko zaczęło głośno komentować wygląd osoby z niepełnosprawnością. Jak mądrze reagować w takich okolicznościach?

Jako rodzice ze wszystkich sił staramy się przygotować nasze dzieci do samodzielnego i szczęśliwego życia w dzisiejszym świecie i w społeczeństwie. Chcielibyśmy zapewnić im bezpieczeństwo, rozwój, uchronić przed rozczarowaniem, wstydem, przykrością i bólem. Analizujemy każdą sytuację, obserwujemy i staramy się przewidzieć potencjalne zagrożenia. Podejmujemy wyprzedzające działania mające zapobiec wszystkiemu, co wydaje nam się złe dla naszego dziecka. W tym celu uczymy dzieci odpowiednich zachowań i tłumaczymy im świat. Człowiek jest istotą społeczną, dlatego funkcjonowanie w grupie, pielęgnowanie relacji z innymi, ocena i jakże dotkliwy strach przed wstydem wywołują w nas tak silne emocje. Starając się możliwie najlepiej wychować dziecko, sięgamy po dostępną wiedzę – czytamy poradniki i blogi poświęcone wychowaniu i zdrowiu dzieci. Wszak nasze dzieci świadczą również o nas.

Sytuacja może wydawać się krępująca, jednak fakt, że ktoś ma, przykładowo, paraliż kończyn dolnych, nie odbiera mu umiejętności zrozumienia, że dziecko to dziecko, a dzieciństwo rządzi się swoimi prawami.

W moim przekonaniu najistotniejsze w kontekście nauki życia w społeczeństwie jest pokazanie dziecku, że ludzie się różnią, choć wszyscy są równie ważni i zasługują na szacunek. Każdy z nas jest inny, mamy różne umiejętności, cechy, talenty i wady. Różnimy się stanem zdrowia i możliwościami. Każdy z nas, w tym nasze dziecko, napotyka w życiu trudności – z niektórymi poradzi sobie lepiej, z innymi gorzej. Nauczmy dzieci, że nie ma w tym niczego dziwnego, że tak wygląda świat i to właśnie jest w nim piękne – dlatego jesteśmy tacy ciekawi dla siebie nawzajem. Nie wmawiajmy dziecku, że jest świetne we wszystkim, nie porównujmy osiągnięć dzieci. Nawet w ramach pocieszania po jakimś niepowodzeniu nigdy nie mówmy źle o wygranym, nie wskazujmy jego wad, zamiast tego pokażmy dziecku jego własne mocne strony. Nie uczmy dziecka wartościowania innych i rywalizacji. To pozwoli nam stworzyć grunt pod szacunek, akceptację inności i zdrowe kształtowanie własnej tożsamości.

Nie róbmy z niepełnosprawności tabu.
© Marcin

Chcesz przeczytać do końca?

Ten i setki innych artykułów są dostępne w ramach prenumeraty.
Zdobądź dostęp do wszystkich treści, stań się częścią społeczności.

Zyskaj dostęp online do wszystkich artykułów, które ukazały się na łamach Magazynu Kreda

Dostęp online do wszystkich artykułów oraz 4 kolejne wydania kwartalnika KREDA w wersji drukowanej prosto do twojego domu. Zamawiając prenumeratę stajesz się członkiem klubu KREDA. Sprawdź korzyści i dołącz już teraz.

Udostępnij artykuł:
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

KREDA SKLEP

Newsletter #kredateam

Zapisz się na nasz newsletter i odbierz prezent: pełne wydanie Kreda „Neurodydaktyka” w wersji PDF

Wpisz poniżej swoje dane, a my wyślemy prezent na Twoją skrzynkę e-mail.

Podanie powyższych informacji jest równoznaczne z zapisem na newsletter Kredy. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.

Jeżeli po raz pierwszy rejestrujesz się w naszym systemie, potwierdź Twój adres e-mail. W tym celu kliknij potwierdzenie w wiadomości e-mail, którą do Ciebie wyślemy. W kolejnej wiadomości otrzymasz prezent. Jeżeli wiadomość nie dotarła do Twojej skrzynki, sprawdź folder spam lub inne foldery: oferty, powiadomienia, itp.