Kategoria artykułów:

Muzyczny talent – jak mu pomóc?

Kilka porad dla rodziców dzieci kształcących się muzycznie.

Kilka porad dla rodziców dzieci kształcących się muzycznie.

W ostatnich latach większość naszych obowiązków czy aktywności przeniosła się do sieci. Chcąc nie chcąc zostaliśmy zmuszeni do odnalezienia się w nowej rzeczywistości, w której nasz dom stał się jednocześnie miejscem pracy zawodowej, uczelnią, kółkiem plastycznym, szkołą językową czy w końcu szkołą muzyczną. Dzisiaj, po ponad dwóch latach doświadczeń przeplatania nauki zdalnej ze stacjonarną, wiemy z całą pewnością, że nic nie jest w stanie zastąpić żywego kontaktu nauczyciela z uczniem – zwłaszcza w tak skomplikowanym procesie, jakim jest nauka gry na instrumencie. Muzyczna edukacja online miała jednak i swoje pozytywne strony. My, nauczyciele, dostaliśmy niepowtarzalną szansę „zajrzenia” do codziennego miejsca pracy naszych uczniów i sprawdzenia warunków, w jakich odbywa się nauka. Dało nam to bezcenną wiedzę i utwierdziło w przekonaniu, jak ogromną rolę w procesie kształcenia młodych adeptów sztuki odgrywają ich rodzice. Doświadczenia te uświadomiły nam, że choć ciężko sobie wyobrazić całkowite przeniesienie edukacji muzycznej dziecka do domu, to jednak jej wielka część dokonuje się właśnie tam.

Zbliżają się wakacje, a po nich kolejny rok szkolny. Jest to świetny moment do podejmowania nowych aktywności, jak np. nauka gry na instrumencie. Niezależnie od tego, czy będzie to samodzielna nauka w domowym zaciszu, czy też zapisanie się do szkoły muzycznej – my jako dorośli możemy w tym procesie czynnie uczestniczyć i pomagać. Oto kilka obszarów, o które mamy szansę zadbać, będąc rodzicem dziecka kształcącego się muzycznie:

Systematyczność

Czynne zajmowanie się muzyką uczy samodzielności i gospodarowania czasem. Są to cenne umiejętności, które jednak nie dokonują się automatycznie poprzez sam fakt nauki gry na instrumencie. Do nich należy dążyć, tego należy dziecko uczyć i wspierać je w tym. Nauka gry jest długim i żmudnym procesem przez co ciężko o zachowanie stale wysokiego poziomu entuzjazmu utrzymującego się przez dłuższy czas, zwłaszcza u dzieci. Tutaj część odpowiedzialności mogą (i powinni) przejąć rodzice.

Najważniejszą kwestią wymagającą wsparcia ze strony rodziców jest jego domowe ćwiczenie gry na instrumencie, przy czym zaangażowanie rodzica dotyczy dwóch ważnych elementów z tym związanych: inicjowania rozpoczęcia ćwiczenia oraz dbania o to, aby cechowało się ono odpowiednią jakością. Uczeń szkoły muzycznej, szczególnie w początkowym etapie nauki musi nauczyć się organizować swoje obowiązki, wygospodarowywać czas na ćwiczenie, a także nauczyć się tego, jak ćwiczyć w odpowiedni sposób.¹

Cytat ten jasno daje do zrozumienia, że dziecko – zwłaszcza na początkowym etapie nauki – nie musi umieć radzić sobie z organizacją swojej pracy. To zadanie leży po stronie rodziców. Ważne jest zatem to, aby pomogli mu ten czas wygospodarować, zachęcili do pracy i ukazali celowość takiego działania, bo to właśnie dziecko będzie musiało zrezygnować z wielu przyjemności i atrakcji, którymi w tym czasie zajmować się będą jego rówieśnicy. To poświęcenie powinno być na bieżąco doceniane i wyjaśniane tak, aby dawało dziecku poczucie, że ten wysiłek jest wartościowy.

Chcesz przeczytać do końca?

Ten i setki innych artykułów są dostępne w ramach prenumeraty.
Zdobądź dostęp do wszystkich treści, stań się częścią społeczności.

Zyskaj dostęp online do wszystkich artykułów, które ukazały się na łamach Magazynu Kreda

Dostęp online do wszystkich artykułów oraz 4 kolejne wydania kwartalnika KREDA w wersji drukowanej prosto do twojego domu. Zamawiając prenumeratę stajesz się członkiem klubu KREDA. Sprawdź korzyści i dołącz już teraz.

0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

KREDA SKLEP