Dla naszych rozważań na łamach KREDY najważniejsze wydają się dwa pytania, kluczowe dla projektowania i realizacji nowoczesnej oraz skutecznej edukacji. Po pierwsze, jakie warunki psychologiczne muszą być spełnione, aby człowiek w dowolnym momencie życia mógł się skutecznie i z satysfakcją uczyć? Po drugie, jakie znaczenie psychologiczne dla człowieka może mieć edukacja?
Jeżeli przyjmiemy, że edukacja jest elementem rozwoju, więc wynika z naturalnych potrzeb człowieka, to warto ją umiejscowić w ich strukturze. Wydaje się oczywiste, że trudno jest podejmować wysiłek edukacyjny komuś, kto jest głodny czy nie ma gdzie spać. Intuicyjnie zrozumiałe jest, że do edukacji trzeba dojrzeć, więc dziecko musi osiągnąć pewien poziom rozwoju, niezbędny do nabywania wiedzy w procesie edukacji. Natomiast mniej oczywiste jest umiejscowienie edukacji w strukturze potrzeb emocjonalnych.
Przedstawiona poniżej lista potrzeb rozwojowych człowieka jest oczywiście, jak to w psychologii bywa, jedną z wielu. Jednak dla naszych rozważań proponuję właśnie tę:
Potrzeba bezpieczeństwa,
Potrzeba akceptacji,
Potrzeba bliskości,
Potrzeba budowania poczucia własnej wartości.